Search
Close this search box.
Logate tuotteisti skaalautuvan palvelun

Kannattavuutta kiertotaloudella

Riikka Nurmi
Riikka Nurmi
Valmiina tuplaamaan tuloksesi tai parantamaan tuottavuuttasi? Olen napakka tuotteistaja ja arjen muutosten maaliin saattaja. Varaa puolen tunnin tapaaminen - kirkastetaan tavoitteet ja hyödyt sekä askelmerkit tuotteistuksen tai liinauksen etenemiseen. riikka.nurmi@noste.fi ✆ 040 501 7510

Logate Oy on toimitusketjun optimoinnin kumppani yrityksille, joilla on tarve ketterien toimitusketjujen johtamiselle, optimoida materiaalivirtaustehokkuutta tai parantaa tuotteen vastuullisuutta. Käynnistimme tuotteistusprojektin, jonka tavoitteena oli tuotteistaa uusi palvelu, mikä tarjoaa mahdollisuuden simuloida ja optimoida uusia kiertotalouden liiketoimintamalleja.

  • Mitä on toimitusketjun optimoinnin palvelut ja miten ne liittyvät kiertotalouteen?
  • Kuka on palveluille oikea asiakas?  Mitä palvelun pitäisi sisältää?
  • Miten laaja kokonaisuus pitäisi pilkkoa ja rajata, niin että asiakkaan ostaminen pysyy helppona ja samalla saadaan asiakkaan ostamisen riskiä pienennettyä?  

Nämä olivat tämän tuotteistusprojektin vaikeimmat kohdat ja niitä työstimme innostuneen ja osaavan projektitiimin kanssa.

Neljässä viikossa uusi, skaalautuva palvelu

Neljässä viikossa saimme puristettua uuden, globaalisti skaalautuvan Logate Circular -palvelun selkokielelle ja myyntiesitykseksi. Tuotteistusprojektin tavoitteena on aina epätäydellinen tuotteistus. Se tarkoittaa, että tuotteistettua palvelua lähdetään heti projektin päätyttyä altistamaan asiakkaisiin.

Myynti testasi palvelua ensimmäisillä asiakkailla. Näiden pohjalta terävöitimme tehtyä tuotteistusta projektin jälkikatselmuksessa kirkastamalla vielä asiakasta ja asiakkaan ongelmaa. Seuraavalla versiolla taasen asiakkaisiin – nyt vuorostaan messuille testaamaan.

Nosteen kanssa työskentely oli helppoa, jämäkkää ja inspiroivaa. Työpajat olivat hyvin fasilitoituja ja ne aktivoivat koko projektiryhmän. Työskentelymallit olivat tehokkaita, monessa liemessä keitettyjä ja punnittuja. Neljässä viikossa saimme Nosteen avulla puristettua uuden, globaalisti skaalautuvan palvelun selkokielelle ja myyntiesitykseksi. Erityisesti pidin myös tuotteistuksen jälkihoidosta, jossa Minna ja Riikka tukivat vahvalla asiantuntemuksella ja kokemuksella myös siinä, että myös lanseeraus hoidetaan kunnialla maaliin ja hankkeen takaisinmaksu alkaa nopeasti. Sakari Ranta, toimitusjohtaja

Noste -suolakaivos® -tuotteistusprojektiin osallistujat ovat yrityksesi eri toiminnoista – myynnistä, markkinoinnista, ja palvelutuotannosta. Hyvä projektiryhmän koko on noin 6-8 henkilöä.

Usein Suolakaivoksen loppukatselmoinneissa asiakkaamme nostavat yhdeksi tärkeimmistä hyödyistä sen, että myynti ja tuotanto ovat ensimmäistä kertaa yhdessä tuotteistamassa. Kun tehdään yhdessä, tuotannossa tiedetään, mitä myynti lupaa, ja myynti tietää, mitä voidaan toimittaa.

Mikä sinulla on tilanne? Onko myynnin ja palvelutuotannon välillä epäselvyyksiä, olettamia tai yhteinen sanoitus puuttuu? Suolakaivoksessa omat asiantuntijasi ohjatusti puristavat palvelun tuotteistuksen kasaan. Tuotteistus on konkretiaa – käärimme heti hihat ja alamme tuotteistamaan. Lue lisää Suolakaivoksesta.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset