Search
Close this search box.

Elämyspalvelun tuotteistaminen – Ruuasta elämyksiä -valmennus

Riikka Nurmi
Riikka Nurmi
Valmiina tuplaamaan tuloksesi tai parantamaan tuottavuuttasi? Olen napakka tuotteistaja ja arjen muutosten maaliin saattaja. Varaa puolen tunnin tapaaminen - kirkastetaan tavoitteet ja hyödyt sekä askelmerkit tuotteistuksen tai liinauksen etenemiseen. riikka.nurmi@noste.fi ✆ 040 501 7510

Alueet kaipaavat elämyspalveluita, joilla voidaan houkutella paikkakunnalle matkailijoita ja vierailijoita mutta myös tarjota paikallisille asukkaille elämyksiä. Yhdessä Yrityssalon kanssa toteutimme keväällä 2023 Ruuasta elämyksiä -työpajavalmennuksen, jonka tavoitteena oli tuotteistaa salolaisten elintarvikeyrittäjien kanssa uusia myyntivalmiita ruokaelämyksiä esiteltäväksi Turun ruokaviikkojen aikana.

Alueiden matkailussa on palvelun potentiaalia kasvaa, mutta usein matkailumarkkinointi on tehotonta ilman konkreettisia, helposti ostettavia paketoituja palveluita, mitkä ovat myös myyntivalmiita digitaalisissa myyntikanavissa. Palveluiden paketointi edellyttää usean palveluntarjoajan yhteistyötä, jotta matkailijalle ja vierailijalle löytyy syitä pysähtyä alueelle. Tähän tarpeeseen Yrityssalo käynnisti Nosteen kanssa Ruuasta elämyksiä -työpajavalmennuksen, jonka tavoitteena oli tuotteistaa vähintään neljä myyntivalmista ruokamatkailutuotetta sekä yksi ruokareitti, joissa olisi huomioitu alueen vahvuudet, tarinallistaminen, segmentoidut kohderyhmät sekä tuotteiden kannattavuus.

Kolmen tuotteistustyöpajan sarja

Ensimmäisessä työpajassa tarjosimme osallistujille tietoa ruokamatkailun tuotteistamisesta ja hinnoittelusta, ulkomaisista ja kotimaisista kohderyhmistä, alan trendeistä, ruokaelämysten vetovoimatekijöistä, digitaalisuudesta sekä tarinallistamisesta. Peilasimme Suomen ruokamatkailustrategiaan 2020-2028, sen kohderyhmiin ja kolmeen ruokamatkailun tuoteteemaan.

Nostimme myös esille case-esimerkkejä elämyksellisistä ruokamatkailutuotteista ja -reiteistä herättelemään ja vauhdittamaan uusien elämyspalveluiden ideointia. Salossa yritykset olivat melko hyvin jo tuttuja keskenään ja selkeästi pohtineet tahoillaan samanlaisia asioita. Ideoista päästiin nopeasti eteenpäin konkretisoimaan palveluita.

Kahden ensimmäisen työpajan aikana osallistujat työstivät markkinoinnilliset ja sisäiset tuotekortit. Markkinoinnillinen tuotekortti kiteyttää palvelusisällön ja elämyksen asiakkaalle, sisäinen tuotekortti toimii ohjeena palvelun toteuttajille. Viimeisessä työpajassa kävimme läpi syntyneet elämyspalvelut sekä ideoimme toimenpiteitä yhteisen näkyvyyden kasvattamiseen sekä palvelun lanseeraamiseen.

Tuotteistamisideat ovat olleet hyviä ja niiden käsittely ulkopuolisen kanssa on ollut hyödyksi. Ohjatussa työpajaympäristössä suunnittelulle on asetettu selkeät raamit. Näin kiireisessä arjessa asiat tulevat myös tehdyksi. Tapani Levanto, Brinkhall Sparkling

Millaisia uusia elämyspalveluita tuotteistettiin?

Työpajavalmennuksen aikana syntyi useita elämyspalveluita, muun muassa laidunpiknik, verkosta ostettava lähiruokapaketti, makumatka artesaanijäätelön saloihin, ylellinen kartanoillallinen sekä uusi ruokareitti eli neljän siideritilan yhteinen Siiderireitti.

Laidunpiknikillä Halikonjoen tuntumassa, perinnemaisemissa, osallistujat pääsevät tutustumaan lampaiden maisemanhoitotyöhön lampurin seurassa. Retkellä osallistujat näkevät myös kuinka paimenkoira työskentelee. Matkan puolivälissä nautit Rikalan Krouvin lähituottajien herkuista kootun piknik-korin ilta-auringon loisteessa.

Verkosta ostettava lähiruokapaketti kokoaa alueen tuottajien tuotteista helposti ostettavaan muotoon. Lähiruokatuotteita saatiin myös esille SaloFood -lähiruokapuotiin Turun kauppatorille. Yrityssalon, Salon kaupungin ja paikallisten elintarvikeyritysten yhteisessä konttiin rakennetussa puodissa oli salolaisia lähiruokatuotteita suoraan maatiloilta myynnissä koko ruokaviikkojen ajan.

Wiurilan aateliskartano avasi ovensa yleisölle ylelliselle seitsemän ruokalajin kartanoillalliselle. Lähiruokatuottajien laadukkaista raaka-aineista ja luonnon antimista valmistetun illallisen lomassa ruokailijat pääsivät kuulemaan tarinoita kartanon historiasta sekä nauttimaan musiikista upeassa museoviraston suojelemassa päärakennuksessa.

Suomen ensimmäisellä siiderille pyhitetyllä Salon siiderireitillä paikalliset, vierailijat ja matkailijat pääsevät tutustumaan aidon suomalaisen siiderin maailmaan, erilaisiin siiderityyleihin sekä valmistusmenetelmiin. Reitin aikana tutustutaan neljään eri tuottajaan sekä pysähdytään syömään ravintolaan juuri siiderille sopivia makupareja yhdistellen.

Onnistuimme erinomaisesti. Yrittäjät olivat jo aikaisemmin miettineet, miten he voisivat hyödyntää aluetta markkinoinnissa sekä yhdistää ruoka- ja juomatuotteensa matkailupaketeiksi. Henna Kyyrä, Yrityssalo

Lue lisää projektista Yrityssalon artikkelista.

Onko alueellasi tarvetta paketoida yhteistuotteita vauhdittamaan matkailumarkkinointia? Tutustu Matkailupalvelun tuotteistaminen -työpajavalmennukseemme.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset