Amesan EB Sprint – täsmälääke tuntemattomuuteen 

Riikka Nurmi
Riikka Nurmi
Olen työskennellyt niin yrittäjänä, työntekijänä kuin julkisella sektorilla uuden kehittämisen parissa. Olen kouluttanut useampia viestinnän ja tuotteistuksen koulutuksia. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 501 7510

Amesan EB Sprint oli esimerkillinen tuotteistusprojekti. Kolmessa viikossa timanttinen tiimi tuotteisti helposti ostettavan palvelun asiakkaan polttavaan ongelmaan.

Varoitimme asiakasta jo etukäteen, että onnistunut tuotteistusprojekti edellyttää, että projektitiimi asennoituu ahkeroimaan itse ja kalenteroi riittävästi aikaa uuden palvelun kehitystyöhön.

Amesan Consulting:in neljän hengen tiimi osoitti kyntensä jo alusta alkaen. Kehitysjohtaja, myyntijohtaja, markkinointipäällikkö ja rekrytointikonsultti pakersivat kolme viikkoa hyvällä sykkeellä tuotteistustehtävien parissa. Lopputuloksena syntyi Amesan EB Sprint palvelu. Se tarjoaa työnantajalle täsmälääkettä tuntemattomuuteen eli ratkaisee ohjelmistoalalla akuutin asiantuntijoiden rekrytointiongelman jo 30 päivässä.

Asiakkaan polttava ongelma

Amesanin rekrytointipalvelut on tarkoitettu yrityksille, jotka rekrytoivat ohjelmistoalan asiantuntijoita. Projektitiimi oli jo tunnistanut ohjelmistoalan yritysten rekrytointiongelmia:

  • Hyviä ohjelmistoalanosaajia, jotka hakevat aktiivisesti töitä on vähän
  • Hyviä, ”nukkuvia” osaajia on paljon, mutta perinteiset rekrytointikanavat eivät tavoita heitä
  • Työnantajien haasteena on, että kourallinen yrityksistä nappaa osaajat tuntemattomampien yritysten jäädessä nuolemaan näppejään
  • Kilpailijoita on paljon, kilpailu osaajista on kovaa ja erottuminen houkuttelevana työnantajana vaikeaa

Suorahaku on usein yritykselle helppo ratkaisu akuuttiin osaajapulaan. Se ei kuitenkaan paranna yrityksen tunnettuutta, jonka kasvattaminen vie aikaa. Tätä akuuteissa rekrytoinneissa ei ole aikaa pohtia ja siten tulevien osaajien saaminen ei myöskään helpotu.

Millainen palvelu kasvattaa nopeasti yritysten tunnettuutta potentiaalisten ohjelmisto-osaajien kohderyhmässä? Miten auttaa nopeasti akuuteissa ohjelmistoalan asiantuntijoiden rekrytointitarpeissa?

Tuotteistajan tärkeät kysymykset

Yhdessä tiimin kanssa lähdimme tuotteistamaan palvelua kiteyttämällä vastauksia tuotteistajan tärkeisiin kysymyksiin:

  1. Kuinka erotut kilpailijoistasi niin, että asiakkaan on helppo valita juuri sinun palvelusi?
  2. Miten paketoit palvelujasi asiakkaasi elämään helpottaviksi kokonaisuuksiksi?
  3. Kuinka poistat asiakkaalta riskin tunteen, joka estää häntä ostamasta?

Myyjän työ on todella vaikeaa, jos oma paketti näyttää (asiakkaiden mielestä) identtiseltä kilpailijoiden kanssa. Tai se, miten lupaamme ratkaista asiakkaan ongelman ei erotu, eikä houkuta asiakasta ostamaan?

Projektitiimi kiteytti asiakkaan hyödyistä ja erottautumistekijöistä kuusi kriittistä tekijää tuotteistuksen pohjaksi:

  1. Palvelun tulosten on oltava nopeita, ei monen vuoden punnerrusta työnantajamielikuvan kasvattamiseksi.
  2. Akuutissa rekrytoinnissa ei ole aikaa hinkata ostettavan palvelun sisältöjä.
  3. Asiakkaan brändi edellä. Useimmat kilpailevat urasivustot tuovat esille palvelua tarjoavan yrityksen brändiä. Kilpailijoista poiketen uusi palvelu tekee brändityötä asiakkaan, ei Amesanin eteen.
  4. Uratarinat projektikärjellä. Perinteisesti uratarinoissa nostetaan esille työsuhde-etuja tai sitä, millaista yrityksessä on työskennellä, kuinka työnantaja on tukenut opiskeluissa tai antanut mahdollisuuden edetä. Tyypillisesti jokaisella ohjelmistoalan työntekijöitä houkuttelevalla firmalla nämä edut ovat hyvät. Yritysten hienot projektit eivät useinkaan näy hakijoille.
  5. Ohjelmistoalan asiantuntijoiden tuntemus. Amesan on auttanut jo toista sataa työnantajaa, niin pieniä it-yrityksiä kuin Suomen suurimpia ohjelmistotaloja. Tavoittaakseen sellaisia ihmisiä, joita perinteiset rekrytointikanavat eivät tavoita, Amesan on kehittänyt kevyemmän hakuprosessin.
  6. Dataa tunnettuuden kasvusta. EB tracking palvelulla asiakas saa helpon tavan saada tietoa oman yrityksen tunnettuuden kasvusta potentiaalisten osaajien mielessä.

Näistä kiteytyi nopeuslupaus – täsmälääke tuntemattomuuteen. Nopeat, jo 30 päivän tulokset tunnettuuden kasvattamiseen ja asiantuntijan rekrytoimiseen ohjelmistoalan yritykseen.

Lupaus kiteyttää palvelun tärkeimmän hyödyn asiakkaalle. Lupaus saa parhaimmillaan asiakkaan samaan aikaan uteliaaksi ja epäuskoiseksi. Kun lupaus on vielä mitattavissa, se pistää myös palvelun toimittamisesta vastaaville asiantuntijoille painetta pyttyyn.

Selkeä sisältö, takuu ja kiinteä hinta poistavat asiakkaan riskin tunnetta. Jotta ostamisen riski olisi mahdollisimman pieni, paketoimme palvelulle selkeän sisällön ja toimitusvaiheet, kiinteän hinnan sekä tulostakuun. Takuuna on tavoittaa 30 päivässä vähintään 30 000 henkilöä.

Tavoitteena epätäydellinen tuotteistus

Tuotteistusprojektien tavoitteena on aina epätäydellinen tuotteistus. Tavoite on, että palvelua lähdetään heti projektin päätyttyä testaamaan asiakkaalla, joten viilauksia Amesan EB Sprint:n sisältöön on varmasti luvassa ja hintakin saattaa vielä muuttua.

Kehitysjohtaja Christian Lammervo totesi, että uuden palvelun lisäksi Noste-spurtti –tuotteistusprojekti käynnisti myös ajatustyön. Saatujen tuotteistusoppien myötä tuli tärkeäksi tarkastella loppuvuonna Amesanin koko tuotevalikoimaa, sen sisältöjä ja hinnoittelua erityisesti kannattavuuden näkökulmasta.

Amesan hyödynsi uuden palvelun kehittämiseen Business Finlandin myöntämää Innovaatioseteliä. Innovaatioseteli voi olla mahdollinen, mikäli olet kehittämässä kansainvälistä potentiaalia omaavia uusia tuotteita, palveluita tai prosesseja. Lue lisää Innovaatiosetelin kriteereistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Juristin selkohinnoittelu Youristia
Tommi Elomaa

Juristin selkohinnoittelu – Case Youristia

Perinteisesti asianajajien palveluja on ostettu räätälöitynä ja tuntipohjaisella hinnoittelulla. Youristia päätti tuotteistaa palveluitaan ja yhdessä paketoimme uuden palvelun kansainvälisille yrityksille.

Järkeä tukityön organisointiin Attendo
Tommi Elomaa

Järkeä tukityön organisointiin – Case Attendo

Attendo halusi selvittää, voisiko hoivakotien tukityön prosesseja, johtamista ja organisointia kehittämällä sujuvoittaa myös välitöntä hoitotyötä.​

Havainnoimme ja kehitimme tukityön työnkulkuja ja löysimme keinoja, joilla hoitajat ja hoitoapulaiset pystyivät vapauttamaan jopa tunnin lisää aikaa työpäiviin. Samalla hoitajien tekemää välillistä hoitotyötä voitiin merkittävästi vähentää.​

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.