Search
Close this search box.

Mikro- ja pk-yritysten myynti ja kate kasvuun tuotteistuksen opein – työpajavalmennus

Riikka Nurmi
Riikka Nurmi
Valmiina tuplaamaan tuloksesi tai parantamaan tuottavuuttasi? Olen napakka tuotteistaja ja arjen muutosten maaliin saattaja. Varaa puolen tunnin tapaaminen - kirkastetaan tavoitteet ja hyödyt sekä askelmerkit tuotteistuksen tai liinauksen etenemiseen. riikka.nurmi@noste.fi ✆ 040 501 7510

Yrityksissä on usein valtavasti osaamista, mutta vain pieni osa siitä muuttuu koskaan konkreettisiksi hyödyiksi tai rahaksi. Usein mikro- ja pk-yrityksillä ei yksinään ole mahdollisuuksia hankkia ulkopuolista osaamista tuotteistukseen ja hinnoitteluun. Siksi tuotteistimme kehitysyhtiöille ja muille kehittämishankkeita pyörittäville tahoille uuden sparraavan työpajavalmennuksen, jossa käytännön vinkkien, työkalujen ja yrityskohtaisen sparrauksen avulla mikro- ja pk-yritykset kasvattavat myyntiä ja parantavat katetta tuotteistuksen opein. 

Hämeenlinnassa kehityshankkeiden sekä kolmen tason kehitysohjelman, Linnan Business Turnajaiset, avulla halutaan saada näkyviä tuloksia yrityksissä aikaan. Lähes samantien kun saimme lähetettyä viestin potentiaalisille kehitysyhtiöille Linnan Kehitys Oy:n tiimipäällikkö Antti Mikkola otti yhteyttä. Kilpailijoista erottuminen, tuotteistaminen ja selkeä hinnoittelu olivat Antin mukaan viestejä, mitkä herättävät monen yrittäjän ajattelemaan onko yrityksen peruspalikat kunnossa.  

Tuotteistaminen raivaa ostamisen esteitä 

Tuotteistaminen on ratkaisu ongelmaan, joka riivaa miljoonia asiantuntijoita ja yrittäjiä – kuinka tehdä ostamisesta helppoa. 

Yritysten verkkosivuilla viljellään ammattitermejä, joita asiakas ei ymmärrä. Helposti syöksytään suoraan ratkaisuun, omien työnmenetelmien tai tuotteen ominaisuuksien kimppuun. Asiakkaalle ei anneta mahdollisuutta hoksata ”Hei, tämä ongelma on juuri minullakin! Juuri tähän kaipaankin ratkaisua.”  

Yritykset eivät uskalla rajata asiakkaitaan vaan kehuvat ylpeänä monipuolista osaamistaan ja sitä, että palvelut toimivat lähes kaikille ja kaikkiin ongelmiin. Asiakas haluaisi kuitenkin löytää juuri hänen täsmäongelmaansa paneutuneen spesialistin. 

Epäselväksi jää usein myös mitä palvelu maksaa. Hintaa pimitetään tai myyjällä ei ole aavistustakaan siitä, mitä hänen palvelunsa saattaisi maksaa. Ani harva asiantuntija edes yrittää koskaan laskea asiakkaansa puolesta, paljonko investointi hänen palveluihinsa voisi tuottaa – siis joko raakoja euroja tai jotain muuta hyötyä.  

Jos palvelun sisältö on epäselvä, niin on toimitusaikakin. Tai milloin ja miten asiakas voisi palvelun ostaa. 

Tuotteistajan tehtävä on paketoida palvelusta helposti ostettava ja myytävä kokonaisuus 

Tuotteistaminen tarkoittaa keinoja, joiden avulla asiantuntijan tekninen jorina muutetaan asiakkaalle ymmärrettäväksi täsmäratkaisuksi ja hyötypuheeksi. Palvelun ostamisesta tulee helppoa ja sen toimittamisesta kannattavaa.  

Ensimmäinen työpajavalmennus osoitti, että monen hämeenlinnalaisenkin yrityksen ongelmat ovat tuttuja tuotteistusongelmia. Mutta ostamisen helpottaminen on mahdollista kun sen oppii tekemään. Työpajavalmennuksessa annoimmekin osallistujille konkreettisia käytännön esimerkkejä, tarkastuslistoja ja työkaluja sekä ladattavan Palvelun tuotteistaminen –oppaan, joilla avitimme osallistujia käynnistämään oman tuotteistusprojektin. Yrityskohtaisissa sparrauksissa yhdessä yrittäjän kanssa listattiin tuotteistajan tehtävälista. Alla Antin ja osallistujien palautetta työpajavalmennuksesta.

Tuotteistaminenhan ei ole edes vaikeaa, kun muistaa tietyt tarkastuslistat ja etenee asiassa loogisesti. Nosteen vetämä koulutus keskittyi konkretiaan ja aitoon tekemiseen. Kaikkien yrittäjien tulisi käydä tämä selkeä putki läpi. Pienet herättelevät muutokset tuottavat usein sen suurimman hyödyn. Napakka ja mukaansatempaava koulutus, suosittelen.

Kiitos! Sain inspiraatiota ja välineitä siihen, että ihan oikeasti voin selkeyttää ja yksinkertaistaa monta asiaa yritykseni palvelujen tuotteistamisessa tavalla, joka palvelee ja kohtaa asiakkaan. Tämä koulutus on myös loistava esimerkki itsessään siitä kuinka toimia!

Käytännönläheinen, sopivan rento ja ripeätahtinen sparraus. Erityiskiitos havainnollistavista esimerkeistä! ​

Käynnistyykö sinullakin hanke, jolla voisit tarjota yritysten tarpeista lähteviä työpajoja ja sparrausta yritysten uudistumiseen?  Harmittaako sinuakin, että mikro- ja pk-yrityksissä koulutusten opit eivät konkretisoidu tekemiseksi?  Varaa aika kalenteristani, niin jutellaan miten voimme auttaa teidän alueen yrityksiä!

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Turvan digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaavat paransivat asiakaskokemusta ja asiantuntijan arkea liinaamalla korvausprosessia.
Tommi Elomaa

Asiakaskokemus ja asiantuntijan arki paremmaksi

Turva liinasi korvausprosessiaan tavoitteena asiakaskokemuksen ja asiantuntijan arjen parantaminen. Digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaat kuvasivat nykytilan, tunnistivat hukat sekä työstivät konkreettisen kehittämisen suunnitelman.

Keuda kehittää prosesseja
Minna Elomaa

Kohti sujuvampaa toimintaa ja parempaa arkea​

Keudassa prosessien kehittäminen tarvitsi uuden lähdön. Tavoitteena oli saada ylätason prosessikartta päivitettyä sekä priorisoitua prosessitekemistä. Aiemmin tehdyn organisaatiomuutoksen myötä oli myös tarve luoda yhteisiä prosesseja eri toimipisteisiin.​