Asiakkaamme Wilhelmiina Palvelut Oy oli avaamassa uutta pistettä ja halusi ennalta jo varmistaa, että tilat ovat toimivat. Hoivakodeissa usein kuulee hoitajien manaavan, että ”näiden tilojen pitää olla miesinsinöörien suunnittelemia, koska arjessa nämä eivät toimi”. On kynnyksiä, joista asukkaat eivät pääse yli, tai ovia, jotka aukeavat rollaattoreilla kulkeville hankalaan suuntaan. Tai ratkaisuja, jotka tekevät ateria- ja pyykkihuollosta tarpeettoman vaikeita.
Wilhelmiinan Minna Saranpää halusi, että uudessa kohteessa työntekijöiden ja asukkaiden olisi hyvä olla. Tehtaita rakennettaessa usein mietitään jo ennakkoon, miten materiaalit ja ihmiset virtaavat uudessa rakennuksessa. Minna halusi, että samaa sovellettaisiin myös hoivakiinteistön suunnitteluun. Koska tällaista kehitystyötä ei Suomessa juurikaan ole tehty, niin kehitystyöhön saatiin kehitysavustusta Työsuojelurahasto:lta ja siitä kirjoitettiin myös loppuraportti.
Ratkaisuja yhdessä henkilökunnan kanssa
Koska olemme tehneet useiden hoivayritysten kanssa Lean-projekteja, niin pääsimme tähän kehitystyöhön Wilhelmiinan kumppaniksi. Arvioimme henkilökunnan kanssa Wilhelmiinan jo toimivan yksikön tiloja, ja mietimme mitä kaikkea pitäisi uudessa parantaa. Ja sitten yhdessä henkilökunnan kanssa kävimme uuden kohteen suunnitelmia läpi pohjapiirustus kerrallaan, ja mietimme miten tiloissa toimitaan ja kuljetaan, miten asukkaat siellä elävät, ja tunnistimme mahdollisia ongelmia ja niiden ratkaisuja. Nämä kehitysideat sitten välitettiin insinööreille ja arkkitehdeille suunnitelmien tarkentamista varten.
Menetelmät pohjautuivat Leaniin, eli mietimme miten vähentää kulkemista, etsimistä, lajittelua, turhia välivarastoja jne. Näin hoitajien työn kuormittavuus vähenee. Ja kun turha hukka vähenee, niin hoitajilla on enemmän aikaa asiakkaille. Ja tämä on tavoite, jonka vuoksi Wilhelmiinan kanssa on aina mukavaa tehdä töitä. Olemme heidän kanssaan aiemminkin tehneet ”liinauksia” mm. hoitajien arjen sujuvoittamiseksi ja keittiön elämän helpottamiseksi. Ja aina kaiken lopputavoitteena on, että asukkailla ja henkilökunnalla olisi vielä parempi olla. Kun hoiva-alaa vaivaa työvoima pula, niin henkilökunnan viihtyvyys on yksi kriittinen menestystekijä.
Uusi kohde näyttää huikean hienolta ja oli hienoa päästä mukaan sen suunnitteluun.