Search
Close this search box.

Miten suojella hoitajia insinööreiltä? Case Wilhelmiina Palvelut Oy

Tommi Elomaa
Tommi Elomaa
Valmiina tuplaamaan tuloksesi tai parantamaan tuottavuuttasi? Olen valmentanut kymmeniä yrityksiä tuotteistamaan palveluitaan ja nopeuttamaan työnkulkujaan. Varaa puolen tunnin tapaaminen - kirkastetaan tavoitteet ja hyödyt sekä askelmerkit tuotteistuksen tai liinauksen etenemiseen. tommi.elomaa@noste.fi ✆ 040 589 9848

Asiakkaamme Wilhelmiina Palvelut Oy oli avaamassa uutta pistettä ja halusi ennalta jo varmistaa, että tilat ovat toimivat. Hoivakodeissa usein kuulee hoitajien manaavan, että ”näiden tilojen pitää olla miesinsinöörien suunnittelemia, koska arjessa nämä eivät toimi”. On kynnyksiä, joista asukkaat eivät pääse yli, tai ovia, jotka aukeavat rollaattoreilla kulkeville hankalaan suuntaan. Tai ratkaisuja, jotka tekevät ateria- ja pyykkihuollosta tarpeettoman vaikeita.

Wilhelmiinan Minna Saranpää halusi, että uudessa kohteessa työntekijöiden ja asukkaiden olisi hyvä olla. Tehtaita rakennettaessa usein mietitään jo ennakkoon, miten materiaalit ja ihmiset virtaavat uudessa rakennuksessa. Minna halusi, että samaa sovellettaisiin myös hoivakiinteistön suunnitteluun. Koska tällaista kehitystyötä ei Suomessa juurikaan ole tehty, niin kehitystyöhön saatiin kehitysavustusta Työsuojelurahasto:lta ja siitä kirjoitettiin myös loppuraportti.

Ratkaisuja yhdessä henkilökunnan kanssa

Koska olemme tehneet useiden hoivayritysten kanssa Lean-projekteja, niin pääsimme tähän kehitystyöhön Wilhelmiinan kumppaniksi. Arvioimme henkilökunnan kanssa Wilhelmiinan jo toimivan yksikön tiloja, ja mietimme mitä kaikkea pitäisi uudessa parantaa. Ja sitten yhdessä henkilökunnan kanssa kävimme uuden kohteen suunnitelmia läpi pohjapiirustus kerrallaan, ja mietimme miten tiloissa toimitaan ja kuljetaan, miten asukkaat siellä elävät, ja tunnistimme mahdollisia ongelmia ja niiden ratkaisuja. Nämä kehitysideat sitten välitettiin insinööreille ja arkkitehdeille suunnitelmien tarkentamista varten.

Menetelmät pohjautuivat Leaniin, eli mietimme miten vähentää kulkemista, etsimistä, lajittelua, turhia välivarastoja jne. Näin hoitajien työn kuormittavuus vähenee. Ja kun turha hukka vähenee, niin hoitajilla on enemmän aikaa asiakkaille. Ja tämä on tavoite, jonka vuoksi Wilhelmiinan kanssa on aina mukavaa tehdä töitä. Olemme heidän kanssaan aiemminkin tehneet ”liinauksia” mm. hoitajien arjen sujuvoittamiseksi ja keittiön elämän helpottamiseksi. Ja aina kaiken lopputavoitteena on, että asukkailla ja henkilökunnalla olisi vielä parempi olla. Kun hoiva-alaa vaivaa työvoima pula, niin henkilökunnan viihtyvyys on yksi kriittinen menestystekijä.

Uusi kohde näyttää huikean hienolta ja oli hienoa päästä mukaan sen suunnitteluun.

Lue lisää Wilhelmiina Tenholasta.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Turvan digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaavat paransivat asiakaskokemusta ja asiantuntijan arkea liinaamalla korvausprosessia.
Tommi Elomaa

Asiakaskokemus ja asiantuntijan arki paremmaksi

Turva liinasi korvausprosessiaan tavoitteena asiakaskokemuksen ja asiantuntijan arjen parantaminen. Digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaat kuvasivat nykytilan, tunnistivat hukat sekä työstivät konkreettisen kehittämisen suunnitelman.

Keuda kehittää prosesseja
Minna Elomaa

Kohti sujuvampaa toimintaa ja parempaa arkea​

Keudassa prosessien kehittäminen tarvitsi uuden lähdön. Tavoitteena oli saada ylätason prosessikartta päivitettyä sekä priorisoitua prosessitekemistä. Aiemmin tehdyn organisaatiomuutoksen myötä oli myös tarve luoda yhteisiä prosesseja eri toimipisteisiin.​