Milloin kannattaa tuotteistaa? 7 tilannetta

Minna Elomaa
Minna Elomaa
Olen tuloskeskeinen tuotteistamisen ja myynnin muutosten maaliin saattaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 747 1786

Mikä on oikea hetki pysähtyä, ja nähdä se vaiva, että tuotteistaa palvelut? Mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt eri tilanteissa?

Palasin asiakkaiden motiiveihin puolentoista vuoden ajalta. Tunnistin seuraavat tilanteet ja pohdin, millaisia hyötyjä tuotteistaminen tuo yritykselle.

  1. Kasvun aikaansaaminen
  2. Uusi palvelu myyntikuntoon
  3. Uusi myyntitiimi kasassa
  4. Taantuman taltuttaminen
  5. Verkkosivujen uudistaminen
  6. Yritetty tehdä itse, saamatta loppuun
  7. Uutta myytävää myynnille

Kasvun aikaansaaminen

  • Tuotteistamalla helpotat ostamista ja myymistä. Tasalaatuisuus toimittamisessa kasvaa. Varmistat kannattavuuden edellytykset, ennen kuin iso pyörä lähtee pyörimään.
  • Prosesseja on vaikea hinkata kuntoon, jos palveluvalikoimasi ei ole selkeä. Kasvu tarvitsee selkeät prosessit.
  • Huippumyyjä ei välttämättä tuotteistusta tarvitse. Myyntitiimin kasvaessa myös tarve tuotteistamiselle kasvaa, sinun täytyy nostaa koko myyntitiimin tulostasoa.

Silta tuotteisti uutta myytävää kasvun vauhdittamiseksi

Uusi palvelu myyntikuntoon

  • Tuotteistamalla kasvatat yhteistä ymmärrystä asiakkaan ongelmasta, hyödyistä ja hinnoittelusta. Ymmärrätte paremmin mitä palvelun eri tahot tekevät ja miten viestikapula annetaan esimerkiksi toimitusvaiheeseen.
  • On hyvä myös pilotoida myyntimalli ja tuotesisällöt, ennen kuin säntäätte varsinaiseen lanseeraukseen sisäisesti ja ulkoisesti.

Digital Audit Company paketoi uuden palvelun myyntikuntoon.

Uusi myyntitiimi

  • Myyntisi on vahvasti mukana tuotteistamassa.
  • Tuotteistamalla yhdessä saatte yhteisen näkemyksen tiimille, mitä myydään ja miten myydään.
  • Samalla sitoudutte tuotteistuksiin ja palveluun.
  • Tuotteistusprojektin aikana löytyy usein uusia hyviä ideoita ja osaaminen kasvavaa kaikilla osallistujilla aivan varmasti.
  • Perehtyminen palveluihin syvenee tuotteistamisen sivutuotteena – aito keskustelu myynnin, markkinoinnin ja palveluiden tuotannon välillä. Kaikki tietävät mitä myynti myy ja miten siitä siirrytään palvelun toimittamiseen

Taantuman taltuttaminen

  • Usein pelkkä kustannusten karsiminen ei riitä ja pahimmillaan latistaa. Tuotteistamalla saat fokusta yläriviin ja myyntiin sekä luotua sisäistä innostusta.
  • Markkinatilanteen muuttuessa pitää usein uudistaa tapa, miten palvelusta kerrotaan – tai pitääkö palvelua muuttaa vastaamaan asiakkaan muuttuneita ongelmia.
  • Taantumassa voi olla tarve helpottaa ostamista ja nopeuttaa myyntisykliä.
  • Tuotteistamisen yksi tavoitteista on vähentää räätälöintiä eli minimoida turha häsääminen.

Hyvinvointialueiden käynnistyminen ja kunnissa tapahtuvat muutokset herätti Hoivatilat tuotteistamaan.

Verkkosivujen uudistaminen tai rakentaminen

  • Tällöin on hyvä hetki käydä palveluvalikoima lävitse ja varmistua, että palvelut ovat verkkosivuilta helppo ostaa.

Strongest Group pääsi tuotteistuksen jälkeen rakentamaan verkkonäkyvyyttään kuntoon ja viilaamaan prosessejaan.

Aloitetun tuotteistuksen viimeistely

  • Tekemistä on työpöydillä paljon ja usein ideasta loppuun asti vieminen puuttuu.
  • Yhteistä näkemystä etenemisestä ei ole saatu, päätös pitää vaan pusertaa ja lähteä liikkeelle.
  • Vaikka palvelu on tuotteistettu usein jää, se viimeinen niitti tekemättä, sisäinen lanseeraus ja tekemisen johtaminen – sitä et voi ulkoistaa…

Uutta myytävää myynnille

  • Ideoiden ja aihioiden kaupallisuus voidaan nopeammin testata tuotteistamalla. Vasta sen jälkeen, ensimmäisten saatujen asiakkaiden myötä, kannattaa hioa toimitusvaihe ja tarvittavat markkinointitoimenpiteet loppuun.
  • Samatkin palvelut eri tavalla paketoituna ja sanoitettuna antaa uutta virtaa myyntiin.
  • Myynti osallistuu tuotteistuksiin ja samalla sitoutuu niihin. Itse tehty innostaa.                     

Milloin muulloin on tarve tuotteistaa? Mikä sinulla synnyttää tarpeen tuotteistaa?

Tässä vielä muutama huonosti tuotteistetun palvelun tunnusmerkkiä:
1) asiakkaan ei ole mahdollista nähdä hintoja ja joskus myyjälläkään ei ole niistä tietoa,
2) palvelusisältö on puutteellinen – tai sisältö luodaan joka asiakkaalle erikseen
3) asiakkaalle puhutaan vain palvelun ominaisuuksista, ei asiakkaan saamista hyödyistä hänen liiketoimintaansa
4) edes sisäisesti ei tiedetä kuka palvelusta vastaa – jolloin sähellys on jo varmaa. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kir-Fix tuotteisti lainavarastopalvelun
Minna Elomaa

Terveys-Fix poistaa maanantaiaamun paniikin

Kir-Fix Oy tuotteisti lainavarastopalvelunsa. Erottuva lupaus, kiteytetyt hyödyt sekä apu hinnan perusteluun olivat tavoitteita tuotteistusprojektiin lähdettäessä.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.