Toimitusjohtaja Jussi Siiriäinen lähetti postia runsas kuukausi sitten. Hän halusi ostaa seksiä.
Tosin Jussi vonkasi jotain ihan muuta kuin Toimi Kankaanniemi. Hän halusi firmansa uudesta palvelusta seksikkään niin, että se erottuisi kilpailijoiden laimeista tekeleistä.
Jussin vauhdikkaasti kasvava firma on nimeltään Henkilöstöratkaisu Extraajat Oy. Yritys on tiukasti erikoistunut vuokratyöntekijöiden välittäjä. Se toimittaa henkilökuntaa erityisesti K-kauppiaille.
Tapasimme. Jussi tilasi Noste-suolakaivokseni version, joka koostuu neljästä katselmuksesta viikon välein. Hankkeemme päättyy nyt alkavalla viikolla.
Tuotteistimme ulkoistuspalvelun, jonka nimeksi annoimme Extraajat-muilutus™. Sen ideana on siirtää K-supermarketin kassatyöntekijät Extraajien palkkalistoille. Sen jälkeen kappias voi vuokrata koko porukan takaisin palvelukseensa.
Mitä järkeä muilutuksessa on?
Olipa hyvä, että kysyit! Toisin olisin kyllä kertonut sen muutenkin.
Extraajat-muilutus säästää 350 tuntia vuodessa kauppiaan omaa työaikaa.
Jos kyse olisi tavallisesta toimihenkilöstä, sehän tarkoittaisi yli kahden kuukauden työtunteja. Mutta K-kauppias saattaa hyvinkin paiskia hommia kuutena päivänä viikossa kellon ympäri. Sikäli hänen tapauksessaan lienee turvallista todeta, että tunteja säästyy kuukauden edestä.
Mietiskelin, miten kiteyttäisin palvelun hyödyn jotenkin niin konkreettisesti, että Jussi saisi kiireiset asiakkaansa kuuntelemaan. Mehän olemme sentään tarjoamassa kauppiaille monta kuukautta lisää elämää.
Tuli mieleeni pysättävä kaavio, johon törmäsin taannoin Wait But Why -blogin postauksessa Your Life in Weeks.
Ainakin kaltaiseni yli viisikymppisen fossiilin näkökulmasta ihmisen elämä on järkyttävän lyhyt. Todennäköisesti se jää alle tuhanteen kuukauteen.
Niukkuuden laki toimii näinkin. Mitä vähemmän jotain kivaa on tarjolla, sitä arvokkaammalta se alkaa tuntua. Jos ihmisen elämä olisi rajattoman pitkä, viikkoja ja kuukausia voisi tuhlata ihan mihin sattuu.
Päätin ehdottaa Jussille poikkeuksellista näkökulmaa. Korvaisimme esitteen perinteisen kansikuvan graafilla, joka muistuttaisi K-kauppiasta hänen kuolevaisuudestaan.
Esitettä ei lähetetä postitse. Se on pikemminkin esittelyväline, jonka avulla Jussi ja hänen myyjänsä juttelevat Extraajat-muilutuksen ideasta nenätysten asiakkaidensa kanssa.
Myyjä voisi vielä ympyröidä kaaviosta ne muutamat hassut kuukaudet, jonka K-kauppiaan työura kestää. Sitä seuraa enää muutama eläkevuosi – ja kuolema.
Jussi ei kauan empinyt. Painatan esitteet hänelle keskiviikon loppukatselmukseemme. Saa nähdä, miten äijän käy. Se selviää tietysti jo ensimmäisellä myyntikäynnillä.
Myyjän tehtävä on ratkoa ongelmia. Jotkin niistä vaivaavat meistä aivan jokaista. Yksi ikuisista ongelmista on kuolema.