Search
Close this search box.

Seksiä tilattiin, kuolema toimitettiin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Toimitusjohtaja Jussi Siiriäinen lähetti postia runsas kuukausi sitten. Hän halusi ostaa seksiä.

Tosin Jussi vonkasi jotain ihan muuta kuin Toimi Kankaanniemi. Hän halusi firmansa uudesta palvelusta seksikkään niin, että se erottuisi kilpailijoiden laimeista tekeleistä.

Jussin vauhdikkaasti kasvava firma on nimeltään Henkilöstöratkaisu Extraajat Oy. Yritys on tiukasti erikoistunut vuokratyöntekijöiden välittäjä. Se toimittaa henkilökuntaa erityisesti K-kauppiaille.

Henkilöstöratkaisu Extraajat Oy vuokraa työntekijöitä päivittäistavarakaupan tarpeisiin. Tyypillinen asiakas on K-supermarketista vastaava kauppias.
Henkilöstöratkaisu Extraajat Oy vuokraa työntekijöitä päivittäistavarakaupan tarpeisiin. Tyypillinen asiakas on K-supermarketista vastaava kauppias.

Tapasimme. Jussi tilasi Noste-suolakaivokseni version, joka koostuu neljästä katselmuksesta viikon välein. Hankkeemme päättyy nyt alkavalla viikolla.

Tuotteistimme ulkoistuspalvelun, jonka nimeksi annoimme Extraajat-muilutus™. Sen ideana on siirtää K-supermarketin kassatyöntekijät Extraajien palkkalistoille. Sen jälkeen kappias voi vuokrata koko porukan takaisin palvelukseensa.

Mitä järkeä muilutuksessa on?

Olipa hyvä, että kysyit! Toisin olisin kyllä kertonut sen muutenkin.

Extraajat-muilutus säästää 350 tuntia vuodessa kauppiaan omaa työaikaa.

Jos kyse olisi tavallisesta toimihenkilöstä, sehän tarkoittaisi yli kahden kuukauden työtunteja. Mutta K-kauppias saattaa hyvinkin paiskia hommia kuutena päivänä viikossa kellon ympäri. Sikäli hänen tapauksessaan lienee turvallista todeta, että tunteja säästyy kuukauden edestä.

Mietiskelin, miten kiteyttäisin palvelun hyödyn jotenkin niin konkreettisesti, että Jussi saisi kiireiset asiakkaansa kuuntelemaan. Mehän olemme sentään tarjoamassa kauppiaille monta kuukautta lisää elämää.

Tuli mieleeni pysättävä kaavio, johon törmäsin taannoin Wait But Why -blogin postauksessa Your Life in Weeks.

Ainakin kaltaiseni yli viisikymppisen fossiilin näkökulmasta ihmisen elämä on järkyttävän lyhyt. Todennäköisesti se jää alle tuhanteen kuukauteen.

Niukkuuden laki toimii näinkin. Mitä vähemmän jotain kivaa on tarjolla, sitä arvokkaammalta se alkaa tuntua. Jos ihmisen elämä olisi rajattoman pitkä, viikkoja ja kuukausia voisi tuhlata ihan mihin sattuu.

Päätin ehdottaa Jussille poikkeuksellista näkökulmaa. Korvaisimme esitteen perinteisen kansikuvan graafilla, joka muistuttaisi K-kauppiasta hänen kuolevaisuudestaan.

Extraajat-muilutus-esitteen kansilehti näyttää 90-vuotiaaksi elävän ihmisen vaiheet kuukausina. Suomalaisen miehen elinajanodote on vain 930 kuukautta.
Extraajat-muilutus-esitteen kansilehti näyttää 90-vuotiaaksi elävän ihmisen vaiheet kuukausina. Suomalaisen miehen elinajanodote on vain 930 kuukautta.
Kauppiaalta kuluu jo noin puolen tusinan työntekijän edellyttämiin henkilöstörutiineihin yli 350 tuntia vuodessa. Tavallinen toimistotyöntekijä saa sen verran tunteja kokoon kahdessa kuukaudessa. K-kauppiaan työpäivät ovat usein niin pitkiä, että hänelle tuo tarkoittaa vain yhtä kuukautta.
Kauppiaalta kuluu jo noin puolen tusinan työntekijän edellyttämiin henkilöstörutiineihin yli 350 tuntia vuodessa. Tavallinen toimistotyöntekijä saa sen verran tunteja kokoon kahdessa kuukaudessa. K-kauppiaan työpäivät ovat usein niin pitkiä, että hänelle tuo tarkoittaa vain yhtä kuukautta.
Extraajat-muilutuksen käynnistysvaihe (vaihe 4) on tavallaan 6 kuukauden pituinen koeaika. Silloin kauppias ostaa Extraajilta työntekijöiden sopimustunteja yhtä paljon kuin hän käytti niitä ennenkin. Mutta viidennessä vaiheessa hän maksaa enää todellisista toteutuneista tunneista.
Extraajat-muilutuksen käynnistysvaihe (vaihe 4) on tavallaan 6 kuukauden pituinen koeaika. Silloin kauppias ostaa Extraajilta työntekijöiden sopimustunteja yhtä paljon kuin hän käytti niitä ennenkin. Mutta viidennessä vaiheessa hän maksaa enää todellisista toteutuneista tunneista.
Esitteen takasivu on pyhitetty kysymyksille ja vastauksille. Tämä on osuus, joka on usein palvelun myyjien mielestä kaikkein hyödyllisin.
Esitteen takasivu on pyhitetty kysymyksille ja vastauksille. Tämä on osuus, joka on usein palvelun myyjien mielestä kaikkein hyödyllisin.

Esitettä ei lähetetä postitse. Se on pikemminkin esittelyväline, jonka avulla Jussi ja hänen myyjänsä juttelevat Extraajat-muilutuksen ideasta nenätysten asiakkaidensa kanssa.

Myyjä voisi vielä ympyröidä kaaviosta ne muutamat hassut kuukaudet, jonka K-kauppiaan työura kestää. Sitä seuraa enää muutama eläkevuosi – ja kuolema.

Jussi ei kauan empinyt. Painatan esitteet hänelle keskiviikon loppukatselmukseemme. Saa nähdä, miten äijän käy. Se selviää tietysti jo ensimmäisellä myyntikäynnillä.

Myyjän tehtävä on ratkoa ongelmia. Jotkin niistä vaivaavat meistä aivan jokaista. Yksi ikuisista ongelmista on kuolema.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Turvan digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaavat paransivat asiakaskokemusta ja asiantuntijan arkea liinaamalla korvausprosessia.
Tommi Elomaa

Asiakaskokemus ja asiantuntijan arki paremmaksi

Turva liinasi korvausprosessiaan tavoitteena asiakaskokemuksen ja asiantuntijan arjen parantaminen. Digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaat kuvasivat nykytilan, tunnistivat hukat sekä työstivät konkreettisen kehittämisen suunnitelman.

Keuda kehittää prosesseja
Minna Elomaa

Kohti sujuvampaa toimintaa ja parempaa arkea​

Keudassa prosessien kehittäminen tarvitsi uuden lähdön. Tavoitteena oli saada ylätason prosessikartta päivitettyä sekä priorisoitua prosessitekemistä. Aiemmin tehdyn organisaatiomuutoksen myötä oli myös tarve luoda yhteisiä prosesseja eri toimipisteisiin.​