Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Järkeä tukityön organisointiin – Case Attendo

Tommi Elomaa
Tommi Elomaa
Valmiina tuplaamaan tuloksesi tai parantamaan tuottavuuttasi? Olen valmentanut kymmeniä yrityksiä tuotteistamaan palveluitaan ja nopeuttamaan työnkulkujaan. Varaa puolen tunnin tapaaminen - kirkastetaan tavoitteet ja hyödyt sekä askelmerkit tuotteistuksen tai liinauksen etenemiseen. tommi.elomaa@noste.fi ✆ 040 589 9848

Attendo halusi selvittää, voisiko hoivakotien tukityön prosesseja, johtamista ja organisointia kehittämällä sujuvoittaa myös välitöntä hoitotyötä.​ 

Havainnoimme ja kehitimme tukityön työnkulkuja ja löysimme keinoja, joilla hoitajat ja hoitoapulaiset pystyivät vapauttamaan jopa tunnin lisää aikaa työpäiviin. Samalla hoitajien tekemää välillistä hoitotyötä voitiin merkittävästi vähentää.​ 

Ajansäästö mahdollistui muuttamalla tiloja, työnkulkuja ja johtamista virtausta tukeviksi. Samalla luotiin keikkalaisten ja uusien työntekijöiden perehdyttämistä helpottavia standardeja. Luodun päivittäisjohtamisen mallin avulla voidaan jatkossa seurattavasti jalkauttaa myös muita kehitysohjelmia.

Attendon muutosmatka 

Attendolla on viimeisen kahden vuoden ajan keskitytty parempiin kohtaamisiin valmentamalla koko henkilökunta ja tarjoamalla heille konkreettisia työkaluja muun muassa erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin työkavereiden, asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Tällä muutosmatkalla kaiken toiminnan lähtökohta on asukas ja hänen toiveensa ja tarpeensa sekä jokaisen attendolaisen sadan prosentin vastuu omasta roolista työyhteisön jäsenenä ja yhteisten eettisten periaatteiden noudattamisesta. 

Osana muutosmatkaa lähdettiin myös uudistamaan monia toimintamalleja ja parantamaan johtamispalveluja. Kun arki sujuu työntekijät voivat hyvin, ja sen myötä myös asukkaat.

Yksi tunnistettu kehityskohde oli hoivan tukipalveluiden, kuten pyykkihuollon ja ateria- ja puhtauspalveluiden arjen sujuvoittaminen liinaamalla. Tällä tavoiteltiin henkilökunnan työn kuormittavuuden keventämistä ja ajan vapautumista asukkaille. Kun hoitoapulaiset ehtivät hoitamaan erilaiset siisteyteen, aterioihin ja tiloihin liittyvät tehtävät sujuvasti, niin hoitajilla on enemmän aikaa keskustella, pelailla, lukea lehtiä tai vain olla läsnä asukkaiden kanssa. Samalla kun keskiössä oli hoitoapulaisen tehtävien kehittäminen, niin samalla välillisesti vaikutettiin myös hoivahenkilöstön työhön positiivisesti.  

Jalkauttamisen pilotointi varmistaa oikean etenemisen

Suuressa organisaatiossa jalkautuksessa pitäisi onnistua mahdollisimman hyvin. Siksi ensin pilotoimme jalkautusta muutaman toimipisteen kanssa. Tämä jalkautuksen pilotointi oli erittäin tärkeää, koska ne toivat näkyviin suuren määrän käytännön ongelmia materiaalin, aikataulutuksen ja tarvittavan tuen osalta. Pilottien antaman palautteen perusteella pystyimme rakentamaan realistisen ja toimivamman jalkautussuunnitelman ja tuen sille.  

Silmämme avautuivat siitä, mihin hoitoapulaisten aika oikeasti menee. Erilaiset turhat työvaiheet, välivarastot, tarvikkeiden etsimiset, käytävien edestakainen kävely ja odottaminen veivät suuren osan ajasta. Ne myös lisäsivät työn kuormittavuutta. Pienillä muutoksilla arkeen saimme hoitoapulaisten työtä sujuvaksi ja aikaa asiakkaille. Lisäksi kaikki kehitystyö oli hyvin konkreettista ja helposti arkeen vietävää. Korkealentoiset teoriat eivät toimi hoivakodeissa. Siksi käytännönlähtöisyys oli meille tärkeää. Minna Nissinen, Liiketoiminnan kehitysjohtaja

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Turvan digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaavat paransivat asiakaskokemusta ja asiantuntijan arkea liinaamalla korvausprosessia.
Tommi Elomaa

Asiakaskokemus ja asiantuntijan arki paremmaksi

Turva liinasi korvausprosessiaan tavoitteena asiakaskokemuksen ja asiantuntijan arjen parantaminen. Digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaat kuvasivat nykytilan, tunnistivat hukat sekä työstivät konkreettisen kehittämisen suunnitelman.

Keuda kehittää prosesseja
Minna Elomaa

Kohti sujuvampaa toimintaa ja parempaa arkea​

Keudassa prosessien kehittäminen tarvitsi uuden lähdön. Tavoitteena oli saada ylätason prosessikartta päivitettyä sekä priorisoitua prosessitekemistä. Aiemmin tehdyn organisaatiomuutoksen myötä oli myös tarve luoda yhteisiä prosesseja eri toimipisteisiin.​