Hoivatyöhön lisää arvoa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Tommi Elomaa
Tommi Elomaa
Olen valmentanut kymmeniä yrityksiä tuotteistamaan palveluitaan ja nopeuttamaan työnkulkujaan. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 589 9848

Yksi ihan lempiasiakkaistamme on ollut Wilhemiina Palvelut Oy. Heidän kanssaan teimme kehitystyötä, josta tuli ihan aidosti hyvä mieli. Ei siksi, että työ itsessään olisi ollut jotenkin erikoista tai ihmiset mukavampia. Periaatteemme on, että työskentelemme vain mukavien ihmisten kanssa. Yhteistyömme ilahdutti siksi, että Wilhelmiinassa oli ymmärretty prosessien sujuvoittamisen arvo muita paremmin.

Keskityimme näkymättömissä olevan hukan vähentämiseen.

Tavoitteena vapauttaa hoitajien aikaa

Kun yhteistyöstä sovittiin, niin Wilhelmiina Palveluiden toimitusjohtaja Minna Saranpää sanoi, että tavoitteena on vapauttaa hoitajien aikaa prosessien sujuvoittamisella. Vapautunut aika käytettäisiin siihen, että hoitajat ehtisivät asukkaiden kanssa tekemään asioita yhdessä. Ulkoilemaan, lukemaan lehtiä, pelaamaan pelejä tai ihan vain keskustelemaan. Ja se on sata kertaa parempi tavoite kuin saada hoitajamitoitus riittämään juuri lain vaatimassa minimissä.

Kun tavoite asetettiin näin, emme yhtään ihmettele, että hoitajakohun aikana 2019 Helsingin sanomat kirjoitti jutun siitä, kuinka tyytyväisiä Wilhelmiinan asukkaat ovat. Tuo tavoite myös kiteytti hyvin sen, mistä prosessien sujuvoittamisessa oli kyse. Emme nimittäin pyrkineet hoitamaan pesuja, jumppia tai hoitotoimenpiteitä nopeammin. Keskityimme näkymättömissä olevan hukan vähentämiseen.

Arvon tuottoa vai virheiden korjaamista?
Ensin olimme päivän Wilhelmiinan käytävillä katsomassa, mitä siellä oikein tapahtuu. Koetimme häiritä arkea mahdollisimman vähän, mutta kyselimme aina välillä minne nyt mennään, mitä seuraavaksi tapahtuu, mitä nyt haetaan tai etsitään jne. Kirjasimme asiat ylös ja vähitellen meille piirtyi kuva siitä, miksi hoitajilla oli kiire. Jos hoitajan arjessa kohtaamasta hukasta piirtäisi kartan, niin se voisi näyttää vaikka tältä:

Hoivakoti Wilhelmiina Palveluiden työnkulku

Seuraavaksi kuvasimme hoitajien kanssa yhdessä aamuvuoron kulun. Homma meni vähän väliä nauramiseksi kun tylysti merkitsimme hukaksi monet arjen askareet. Esimerkiksi Wilhelmiinassa erittäin harvinaisten makuuhaavojen hoito tuntui ensin selvästi arvoa tuottavalta. Mutta kun kysyimme, että onko siis sitä parempi, mitä enemmän makuuhaavoja tulee, niin havaitsimme niiden hoidon siis olevan oikeasti virheen korjausta.

Yksinkertaiset keinot varmistamaan hyvän työvuoron

Kun sitten teimme tahtotilan, niin kuvittelimme miten helppoa arki olisi, kun kaikki varastot olisivat tip top, ketään ei tarvitsisi odottaa ja askelmittarit eivät pyörähtäisi päivittäin ympäri. Kuulosti ihan utopialta. Lähemmäs sitä päästiin kuitenkin kolmella hyvin yksinkertaisella toimella:

  1. Ensin teimme ns. 5S operaation kaikille varastoille. Tyhjensimme ne kaikki, poistimme kaiken turhan, järjestimme ne uudestaan ja loimme standardit ja seurannan, jotta ne pysyvätkin kunnossa.
  2. Loimme standardit myös muulle ympäristölle. Mitä hoitotarvikkeita pitää olla asukkaiden kodeissa, missä kohden ne täydennetään, milloin tilataan uusia jne. Loimme myös rytmin sille, miten tilat säännöllisesti katselmoidaan läpi ja puutteisiin tartutaan heti.
  3. Rakensimme uuden päivittäisjohtamisen mallin. Joka aamu tiimi kokoontui tussitaulun ympärille ja yhdessä katsoivat läpi yön tapahtumat, asukkaiden tulevat fysioterapiat ja kampaajat ja muut arjen poikkeukset sekä sopivat asukkaiden hoidon järjestyksestä ja kuka hoitaa kenetkin. Näin unisemmat saivat nukkua pidempään ja aamuvirkut hoidettiin ensimmäisinä. Aamun kokoontumisen tarkoitus oli johtaa eteenpäin – varmistaa, että on tulossa hyvä työvuoro. Sovimme myös, että vuoron lopuksi mahdolliset poikkeukset kirjataan ylös ja käsitellään, jotta ongelmia ei tapahtuisi jatkossa.

Päivittäisjohtamisen taulu lunasti paikkansa

Kun kokeilimme uutta arkea käytännössä, niin hoitajat totesivat, että ”Emme ole koskaan saaneet aamutoimia hoidettua näin ripeästi – ja ilman kiirettä”. Ja tiimin esimies, joka ensin oli epäluuloinen päivittäisjohtamisen taulua kohtaan, totesi puolen vuoden jälkeen, että hän ei luopuisi siitä mistään hinnasta. Se teki hänen arjestaan niin paljon helpompaa.

Arvioimme, että jokaiselle hoitajalle vapautui aikaa 40-60 minuuttia jokaiseen työvuoroon. Ja siitä tullaan siihen, miksi tämä yhteistyö oli niin ilahduttavaa – se tarkoitti siis tuntia enemmän aikaa  asukkaiden kanssa yhdessä oloon.

2 kommenttia

  1. Hyvää arvokasta työtä. Tätä pitäisi tehdä läpi koko maan, jotta sähläykseen käytetty aika menisi oikeaan paikkaan. Kemissä toteutettiin osana työllisyyspoliittista kuntakokeilua vähän vastaava, kun huomattiin että vanhuspalveluyksikön useassa rakennuksessa pyöri useita pesukoneita monessa eri kerroksessa. Suunniteltiin jalkautuva pesula yhden suurpesulan sijaan. Samalla hajautetulla pesulalla oli vaikeasti työllistyviä henkilöitä työllistävä vaikutus ja hoitajan aika säästyi siihen mihin koulutettu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

STE Analytics Oy & Noste-su
Jari Parantainen

Ymmärtääkö matemaatikko muka jotain politiikasta?

Sain merkillisen asiakkaan huhtikuussa 2021. Firma koostuu kourallisesta matemaatikoita. STE Analytics Oy:n gurut lupaavat johtajille ja poliitikoille paremman vaihtoehdon hihasta ravistetuille musta tuntuu -päätöksille.

Ohjelmistorobotti vei työni. Olen siitä niiiin iloinen!
Jari Parantainen

Mitä ohjelmistorobotin tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä?

Ohjelmistorobotin tuotteistaminen tuli entistä tärkeämmäksi, kun MOST Digital Oy alkoi rekrytoida jälleenmyyjiä ulkomailta. Kumppaneiden on selvittävä teknisen tuotteen myymisestä pitkälti omin voimin. Ne siis tarvitsevat helposti ostettavia ja myytäviä paketteja.

Älykoti kannattaa tuotteistaa, vaikka se onkin aina räätälöitävä
Jari Parantainen

Älykoti kannattaa tuotteistaa, vaikka se onkin aina räätälöitävä

Älykoti saattaa sisältää jopa miljoonan arvosta tekniikkaa, jota älyttömän talon tai asunnon hintaan ei vielä kuulu. Mutkikas kokonaisuus on räätälöitävä aina asiakaskohtaisesti. Silti myös älykotiprojektin tuotteistaminen on täysin mahdollista.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.