Search
Close this search box.
Näin myyjä manipuloi sinua

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Näin myyjä manipuloi -koulutukseni polttaa päreitä vuodesta toiseen. Ilmeisesti jotkut ”kaupallisen alan ammattilaiset” uskottelevat itselleen, että heidän työnsä on jotain muuta. Silti esimerkiksi moni puhelinmyyjä yrittää painostaa sinut ostamaan jotain vasten tahtoasi.

Marssin vaimoni kanssa Giganttiin. Tarkoituksemme oli hankkia rikkaimuri keittiöömme.

Ostan kuulemma aina jotain liian hienoa ja mutkikasta. Siitä viisastuneena pyysin, että menisimme tällä kertaa ostoksille yhdessä. Lupasin pitää suuni kiinni, jos minulta ei mitään kysytä. Lopuksi kantaisin laatikon autoon.

Löysimme imurit. Myyjä löysi meidät.

Vaimoni kertoi, että tarvitsemme edullisen ja kevyen rikka- tai varsi-imurin keittiöömme. Lisäksi hän totesi, että meillä on jo kaksikin uudehkoa ”varsinaista” imuria, toinen yläkerrassa ja toinen alakerrassa.

Luonnollisesti myyjämme kertoi heti, että hän suosittelee Dysonia. Sellainen hänellä itselläänkin oli kotona.

Jo tässä vaiheessa kiemurtelin tuskissani.

Ensinnäkin heppu osoitteli ujeltavaa britti-ihmettä, joka maksoi yli 500 euroa. Lisäksi oli vaikea olla kommentoimatta myyjien elintasoa.

Pidän epäuskottavana, että jokaisella erikoisliikkeen myyjällä sattuu aina olemaan jokaisesta maailman tuotteesta juuri se kaikkein kallein malli nurkassaan.

Lisäksi olisi tehnyt mieli varmistaa, kuunteliko tämä kaupallisen alan ammattilainen lainkaan, millaista käyttötapausta puolisoni oli juuri hänelle kuvannut.

Vaimoni totesi tiukasti, että Dyson ei nyt ole lainkaan sitä, mitä olemme etsimässä. Voisimme investoida ehkä enintään runsaan satasen tai jotain. Samalla hivuttauduimme puoliväkisin hiplaamaan Electroluxin malleja.

”Noo, jos halpa on sitten TOSIAAN se, mitä te haluatte. Mutta halvalla ei tietenkään saa hyvää. Mutta jos huonokin kelpaa, niin mikäs siinä sitten.”

Ankarasta vastarinnasta huolimatta jääräpäinen perheemme marssi myymälästä vain 129 euroa köyhempänä.

Imuri on täyttänyt tehtävänsä oikein mainiosti.

Olemme puineet tapausta keskenämme monta kertaa.

Vaikka myyjä saisi Dysonin myymisestä isomman bonuksen, kai hänenkin täytyisi jossain vaiheessa taipua. Nyt hän teki trumpit, eikä kerta kaikkiaan pystynyt myöntämään tappiotaan.

Moni myyjä manipuloi asiakkaitaan koko ajan

Gigantin tapaus palasi mieleeni, kun sain tällaisen sähköpostin:

AIHE: Myyjä manipuloi

Moi,

huomasin, että toteutat Kauppakamarin kanssa otsikon teemalla koulutusta.

Minusta tämä on epäreilua myyjän ammattikuntaa kohtaan.

Minä en valmenna myyjiä manipuloimaan ketään, ainoastaan auttamaan asiakasta. En myöskään usko, että yksikään myyntijohtaja haluaa myyjänsä yrittävän manipuloida asiakasta.

Tämmöiset otsikot eivät lisää nuorten kiinnostusta myynnin uralle, johon tarvitsemme jatkuvasti uusia talentteja.

Parempi olisi puhua ostamisen osaamisesta.

Erinomaista bisnessyksyä!

Lähettäjä sentään esitti kantansa asiallisesti. Hän kertoi reilusti nimensä ja yhteystietonsa. Koulutukseni järjestäjä ei ole yhtä onnekas.

Helsingin seudun kauppakamarille putoillut samasta asiasta myös nimettömiä viestejä kirosanoilla höystettynä.

Mutta miksi jotkut polttavat päreensä jo pelkästä koulutuksen otsikosta?

No, se johtuu tietenkin siitä, että jokainen suomalainen pitää manipulointia alhaisena kieroiluna. Tässä manipulointi-sanan määritelmä Wikipediasta:

Manipulointi tarkoittaa Wikipedian mukaan esimerkiksi tarkoituksellista ohjailua ja harhaan johtamista.
Manipulointi tarkoittaa Wikipedian mukaan (monen muun asian ohella) tarkoituksellista ohjailua ja harhaan johtamista.

Myyjän ammatti on edelleen yksi suomalaisten vähiten arvostama. Se näkyy gallupista, jonka tulokset Suomen Kuvalehti julkaisi viimeksi vuonna 2018.

Sijalle 379 sijoittunut tubettaja oli vielä myyjääkin vähemmän arvostettu ammatti. Myös feissarit vajosivat myyjien alapuolelle.

Lohdullista oli sentään se, että myyjien ammattikunta ei ollut enää kaikkein surkein, kuten vielä edellisen kyselyn aikoihin vuonna 2010.

Mutta yhä edelleen listan kolmanneksi viimeiseltä sijalta löytyy puhelinmyyjä.

Minkähän vuoksi?

No, tietenkin sen vuoksi, että vähintään joka toinen puhelinmyyjä yrittää jallittaa sinut ostamaan jotain vasten tahtoasi.

Sama pätee tietysti myös tyrkyttäviin feissareihin. Hekin ovat häiriköitä, joiden touhut vielä kielletään lailla jonain päivänä – niin ainakin hartaasti toivon.

Koulutukseni on aikoinaan syntynyt nimenomaan yrityksille, järjestöille, kunnille ja valtiolle ostavien asiantuntijoiden omasta toiveesta.

Sain viikko sitten seuraavan Näin myyjä manipuloi sinua -koulutuksemme (23.11.2020) osallistujalistan. Silloin mukana oli jo 20 ilmoittautunutta.

Joukossa oli myyntipäälliköitä ja -johtajia, toimitusjohtajia, ammattiostajia ja projektikoordinaattoreita.

Osa heistä on kansainvälisten vientiyritystemme palkkalistoilla. Mutta mukana oli myös esimerkiksi säätiöiden edustajia.

Nämä hyvin koulutetut ammattilaiset eivät ole mitään aivottomia ressukoita, jotka tuhlaavat arvokkaan aikansa lisäksi satoja euroja johonkin satunnaiseen kurssiin muuten vain. Eiköhän heistä jokaisella ole manipuloivista myyjistä paljonkin kokemuksia.

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset