Search
Close this search box.
Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Sorcolor Oy on maalausliike, joka on kasvanut nopeasti Suomen suurimmaksi . Perinteisesti toimiala kärsii ankarasta hintakilpailusta. Se ei ole ihme, sillä usein asiakkaiden on vaikea erottaa toimijoita toisistaan.

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Pyysin tarjouksia kuolinpesän tyhjentämisestä ja tilan loppusiivouksesta. Sain 12 vastausta. Yksikään tarjous ei ollut sellainen, että olisin voinut sen perusteella tietää, paljonko operaatio maksaisi.

Tässä tyypillisiä eri tarjouksista poimiani mainintoja:

  • ”Lisäpalvelut eivät sisälly urakkahintaan. Kysy hinta.”
  • ”Sorttiaseman lasku lisätään loppulaskuun.”
  • ”Tuntiveloitus alkaa, kun auto saapuu asiakkaan osoitteeseen.”
  • ”Ylimenevät tunnit 65 € / h /mies.”
  • ”Kokonaisveloitus muutosta katsotaan tehtyjen tuntien perusteella.”
  • ”Loppusiivous 43 euroa tunnilta.”

Lisäksi monista tarjouksista puuttui maininta siivouksesta kokonaan.

Lopulta soitin yhdelle yrittäjistä ja kysyin, paljonko hänen palvelunsa enintään maksaa. Miekkonen venkoili hetken, mutta sai sitten puserretuksi ehdottoman enimmäishinnan. Se oli tietenkin suurempi kuin muiden tarjoukset. Mutta nyt ainakin tiesin, millaiseen veloitukseen pitäisi pahimmillaan varautua.

Toki ymmärrän, että yrittäjät törmäävät jos jonkinlaisiin asiakkaisiin. Tuntihinnat muut avoimeksi jätetyt kustannukset varmistavat, ettei hirmuisia tappioita ei pääse syntymään, oli vastassa millainen pommi tahansa.

Toisaalta jokainen terve aikuinen pelkää myöntää avointa sekkiä yritykselle, josta ei ole mitään kokemusta entuudestaan. Epäselvä hinta on aina ostamisen este.

Juuri tästä syystä patistelen omia asiakkaitani tuotteistamaan palvelujaan niin, että laskun loppusumma on yksiselitteisen selkeä.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöstä

Tuore esimerkki tästä on Sorcolor Oy, joka on maalausliike. Firma maalaa talojen ulkoseiniä, mutta toki valikoimasta löytyy aina myös asunnon maalaus.

Maalaustyön ostajaa piinaa täsmälleen sama ongelma kuin muuttopalvelujenkin asiakasta. Selkeää kiinteähintaista tarjousta on usein vaikea saada – puhumattakaan, että hinta voisi olla tiedossa kokonaan ilman arviokäyntejä tai muuta riesaa.

Päätimmekin muuttaa tilanteen. Nyt Sorcolorin asiakas voi tilata maalausurakan saman tien, sillä projektin hinta on selvillä jo etukäteen.

Yksiön maalaaminen maksaa tonnin. Kaksion kaksi tonnia.

Osaatko arvata, paljonko kolmion maalaaminen maksaa?

Sorcolorin hinnoittelu ei tästä selkeämmäksi voi muuttua. Yksikön maalaaminen maksaa tonnin. Kaksion kaksi tonnia. Osaatko arvata, paljonko kolmion maalaaminen maksaa?
Sorcolorin hinnoittelu ei tästä selkeämmäksi voi muuttua. Yksikön maalaaminen maksaa tonnin. Kaksion kaksi tonnia. Osaatko arvata, mikä on kolmion maalausurakan hinta?

Voin muuten sanoa kokemuksesta, että jokainen muistaa jälkikäteen, miten Sorcolorin hinnoittelu menikään. Kaikki eivät ehkä muista enää edes firman nimeä, mutta hinta kyllä jää mieleen.

Tietenkin moni haluaa varmistaa, että saisiko maalausurakan ostetuksi jostain vielä halvemmalla. Vastaus on, että se varmasti onnistuu.

Aina jostain löytyy yksittäinen epätoivoinen maalari, joka suostuu mihin tahansa.

Mutta olen itse esimerkki asiakkaasta, jota sellainen uhkapeli ei enää kiinnosta.

Haluan, että ammattitaitoinen maalari saapuu paikalle sovittuna aikana ja valmista syntyy määräaikaan mennessä. Hänellä täytyy olla asialliset työvälineet ja vakuutukset kunnossa.

Lisäksi hinnan täytyy vastata sovittua ja laskunkin pitäisi napsahtaa sähköpostiin ripeästi. Ja jos sattuisin reklamoimaan jostain, en todellakaan halua jahdata pakoilevaa maalaria paikkaamaan jälkiään.

Selkohinta poistaa riskin tunnetta, joka on ehkä pahin yksittäinen ostamisen este. Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle kerrasta mieleen.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Wilhelmiina Palvelut tuotteisti myyntitarinan asiakaskohtaamisiin
Riikka Nurmi

Myyntitarina asiakaskohtaamisiin​

Uusi Wilhelmiina Tenhola palvelukoti kaipasi parannusta täyttöön. Selkeytimme yhdessä kohderyhmät ja palveluvalikoiman sekä tuotteistimme myyntitarinan ensimmäisiin asiakaskohtaamisiin.