Search
Close this search box.
Koulutuspalautetta: "Tutut liikaa äänessä"

Koulutuspalautetta: ”Tutut liikaa äänessä”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Tiistaina Vantaalle kokoontui kanssani seitsemäntoista innokasta ammattilaista pähkimään napakan myyntiesityksen anatomiaa. Tilaisuuden järjesti jo tuttuun tapaan Ratekoulutus.

Mitä tarkoitan napakalla? Kurssin nimi toivottavasti kertoo olennaisen: Kymmenen sivun myyntiesitys.

Minkä tahansa palvelun tai tuotteen myyntipuhe mahtuu aina kymmeneen sivuun – eikä tietenkään aina ole pakko rönsyillä sitäkään.

Miksi tämä on oleellista?

No siksi, että etenkin asiantuntijalla on sisäsyntyinen tarve pusata vähintään 70-sivuisia esityksiä silloinkin, kun hänen puheenvuorolleen on varattu aikaa 20 minuuttia.

Myös eräs tuttu asiakkaani oli ilmoittautunut mukaan. Hän lähetti etukäteen oivan kysymyksen: käsittelisimmekö muitakin sovelluksia kuin PowerPointia tai Applen Keynotea? Hän mainitsi esimerkkeinä Prezin ja kotimaisen Seidat-esitysalustan.

Tartuin aiheeseen heti päivän aluksi. Totesin, että millä tahansa sovelluksella on mahdollista noudattaa (tai rikkoa) hyvän esityksen periaatteita. Sikäli kurssimme ohjelma ei ottanut kantaa ohjelmistoihin sinänsä.

Se on sitten toinen juttu, että esimerkiksi Seidat on tarkoitettu nimenomaan yhdenmukaisten myyntiaineistojen jakeluun. Myyjät eivät pääse muokkaamaan esityksistä omia versioitaan holtittomasti, jos niin on päätetty.

Jokainen myynnin vetäjä tietää kokemuksesta, että muuten sivut alkavat maagisesti muuntua noin kolme minuuttia sen jälkeen, kun päivitetty PowerPoint-pläjäys on paiskattu firman kauppalopojen raadeltavaksi.

Vedin tiistaina ensimmäistä kertaa myös päivän Taittajaksi tunnissa -osuuden ihan itse. Se on siis graafisen suunnittelun pikakurssi.

Aikaisemmin jaksosta on huolehtinut taitava myyntiesitysten suunnittelija Timo Sorri Havain Oy:stä. En vain voi painostaa hänen kaltaistaan kiireistä ammattilaista jatkuvasti omien koulutusteni vierailevaksi tähdeksi.

Palautteista pisti tällä kertaa silmääni moite siitä, että ”tutut olivat liikaa äänessä”. Vastaavat huomautukset tuntuvat yleistyvän. Yhä useammat osallistujat turhautuvat, jos joku muu avaa suutaan yli puoleksi minuutiksi.

Toki porukkaan saattaa joskus eksyä suupaltti, jonka puheaikaa joudun lopulta rajoittamaan. Mutta tällä kertaa en huomannut, että olisimme käyneet lähelläkään kipurajaa.

Kysymykset ja kommentit olivat mielestäni aivan asiallisia. Kukaan ei edes yrittänyt suoltaa mitään loputtomia tarinoita uransa varrelta.

Sitä paitsi ryhmät jakautuvat aina niin, että ehkä kolmasosa joukosta ei sano juuri mitään. Loput huolehtivat siitä, ettei päivä päädy pelkäksi kouluttajan monologiksi.

Sekin on nimittäin hassua, jos keskustelu on käytännössä kokonaan kielletty. Silloin kaikkien olisi helpompaa osallistua verkkokurssille, josta vuorovaikutus tyypillisesti puuttuu.

Toistaiseksi enemmistö koulutusten osallistujista pitää ryhmän yhteisiä keskusteluja jopa päivän parhaana antina.


Tässä osallistujien sensuroimattomat palautteet:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Myyntiesityksen parantaminen.”
  • ”Ajatuksia herättävä. Motivoiva.”
  • ”Myyntiesityksen merkitys! Kaikki temput perusteltuja! Caset. Viestin kärki.”
  • ”Ei paha!”
  •  ”Viestin yksinkertaistaminen -> siivoa.”
  • ”Myyntiesityksen runkoon hyviä käytännön vinkkejä.”
  • ”Kirkastaa ajatus hyvästä esityksestä. Oppia, mikä on oleellista.”
  • ”Järjestelmällisyys myyntiesityksen tekemisessä, itsensä kehittämisen tärkeys.”
  • ”Myyvän myyntiesityksen rakenne ja knopit sisältöön.”
  • ”Uutta opittu ja mahdollista hyödyntää omassa materiaalissa.”
  • ”Mitä pitää (mitkä osat) esityksen sisältää.”
  • ”Hyviä ideoita ja toimintatapoja B2B- palvelumyyntiin. Vaatii toki pohdintaa soveltamiseksi omiin tuotteisiin.”
  • ”Yksinkertainen esitys on paras.”
  • ”Hyvät ohjeet selkeän esityksen tekemiseen + hyviä ”nippelikikkoja”.”
  • ”Inspiraatio. Selkeä rakenne, jolla lähteä liikkeelle.”

B. Koulutuksen sisältö (keskiarvo asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,1 (yleisin vastaus: 5)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutusmateriaali: 4,0 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,2 (yleisin vastaus: 4)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Erittäin monipuolinen koulutus, loistomateriaalit, täyttä täsmäasiaa!”
  • ”Graafikkoasia ok, mutta ei tarvetta. Meillä oma markkinointi.”
  •  ”Hyvä ja hyödyllinen.”
  • ”Esitys oli hyvä ja kiinnostava.”
  • ”Hyvä koulutus, tiettyihin teemoihin olisi halunnut lisää syvyyttä, mutta aikataulu oli rajallinen.”
  • ”Minusta voisit tuoda selvemmin esille, missä vaiheessa myyntiprosessia myyntiesitys on ajankohtainen. Kontakti – kartoitus – esitys -> kauppa/tarjous?”
  •  ”Hyvä, antoi paljon pohdittavaa omaan esityksen tekemiseen.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 2 osallistuja
  • Sopiva: 13 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,5 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Hyvin vedät!”
  •  ”Kuunteli.”
  •  ”Selkeä ja asiallinen.”
  • ”Ei moitittavaa.”
  • ”Rento ja asiantunteva.”
  •  ”Yleisössä tuttuja. Kommentteja heidän tekemiseensä. Ei kiinnosta.”
  • ”Innostava esitys.”
  •  ”Reipas tyyli ilman nössöilyä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,4 (yleisin vastaus: 5)
  • Yhteydenpito: 4,1 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,4 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Vastattiin sähköpostiin ja puhelimeen, joten ok!”
  •  ”Ok”
  •  ”Plussaa todella selkeistä saapumisohjeista.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutustilat: 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Sijainti: 3,9 (yleisin vastaus: 4)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Kaukana Hki keskustasta.”
  •  ”Syrjäisellä rannikkoseudulla…”
  •  ”Kaikki toimi hienosti.”
  •  ”Matka Tampereelta, herääminen klo 05:00.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 10 kpl
  • Netti 0 kpl
  • Kollega 1 kpl
  • Esimies 3 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • Caset auttaisi hahmotusta. Enemmän myynnin psykologiaa.”
  • ”Tarinan etenemistä enemmän.”
  • ”Ehkä taittajan työkalupakki, mutta se lienee jatkokurssin aihe…”
  •  ”Ehkä liikaa ’käyntikorttiasiaa’.”
  •  ”Tärkeiden aiheiden/viestien tehostekeinoja.”
  •  ”Enemmän tehokeinojen käyttöön perehtymistä (myynnin psykologiaa).”
  • ”Videot osana myyntiesitystä, esim. referenssivideot.”
  • ”Henkilökohtaisesti ajankohtainen kiinnostus painottuu eniten tuotteistukseen.”
  •  ”Toisaalta tutut liikaa äänessä, olisi voitava hillitä kommentteja ja ottaa koko yleisö paremmin huomioon.”
  •  ”Muutama esimerkkiesitys enemmän.”
  • ”Konkreettisia esimerkkejä ei ole koskaan liikaa.”

I. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Tunnustan tietämättömyyteni, mutta onko näitä koulutuksia Pirkanmaalla?”
  •  ”Ehkä voisi olla kurssi siitä, miten oma presentaatio pannaan kuntoon = itse tehden.”
  •  ”Esimerkkejä hyvistä tarinoista enemmän?”
  •  ”Esitysten osia läpikäydessä vois näyttää esimerkkiesityksen slidet uudelleen.”
  •  ”Jatkokoulutus esim. PowerPoint/ Keynote -käyttöön.”

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.