Kun koulutus maksaa 600–700 euroa, asiakkaalla on aihetta odottaa, että myös ruoka on hyvää.

Koulutuspalautetta: ”Tämä olisi kyllä kaivannut vaniljakastiketta”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yksi kerta olisi sattumaa. Kaksi kertaa saattaisi olla tuplasattuma. Mutta kolmas kerta lienee seuraus tietoisesta päätöksestä.

Jostain syystä joku Scandicin pomo kuvittelee, että mitätön lounas kelpaisi seminaarivieraille. Ehkä joku johtaja luulee, ettei asialla ole niin suurta merkitystä.

Alkukesästä sain kunnian vierailla Laajavuoressa Jyväskylässä. Koulutukseen osallistui ehkä 40 myyjää ja kauppiasta eri puolilta Suomea. Seurailin heidän epäuskoisia reaktioitaan hotellin ravintolassa.

Mikroskooppinen kiisseliannos oli yleinen vitsailun aihe.

Tiistaina vedin tuotepäällikkökoulutusta entisessä Rantasipi Airportissa Vantaalla. Hotelli muuttui jossain vaiheessa ensin Cumulukseksi, ja nyt hiljattain Scandiciksi.

Kasari-ilmeestä kärsinyt ravintola on kyllä rempattu mukavan moderniksi. Mutta jo keväällä mietiskelin, mitä siitä pitäisi päätellä, että samassa rytäkässä seinältä oli riivitty kunniamaininnat vuoden parhaasta seminaarihotellista.

Joka tapauksessa sorruin vuosien kokemuksen perusteella hehkuttamaan kurssini osallistujille, ettei kannata hotkia pääruokaa liikaa. Jälkiruoka olisi sen verran hyvää ja valikoima runsasta.

Yllätys oli karu, kun jälkiruokapöydästä löytyikin vain tikkuaskin kokoisia kuivia kakunpaloja. Poissa olivat niin vanukkaat, hedelmäsalaatit kuin kermakakutkin.

Eräs osallistuja tiivisti tunnelmat lakoniseen huomautukseensa:

”Tämä olisi kyllä kaivannut vaniljakastiketta.”

Myös yksi kolmesta pääruoasta loppui kesken. Vain yksi porukastamme ehti napata kalaa lautaselleen.

Totta kai tämä on ensimmäisen maailman ongelma. Ihmisiä kuolee nälkään koko ajan.

Mutta kun asiakas maksaa vaikkapa 600–700 euroa päivästään, kyllä hänellä on lupa odottaa viimeisen päälle hiottuja yksityiskohtia.

En ihmettele lainkaan, että ravintolan saamat pisteet romahtivat alhaisimpaan lukemaan ikinä. Keskiarvo oli 3,5 (asteikolla 1–5).

Olen aikaisemminkin törmännyt Scandicin käytäntöihin, joissa ei ole järjen hiventä. Muutamia vuosia sitten vietin vaimoni kanssa muutaman päivän Scandic Berlin Potsdamer Platz -hotellissa.

Sää oli helteinen. Silti joku valopää oli keksinyt, että hotellista pysäytettiin ilmastointi aina illaksi ja yöksi. Niin kuulemma säästettiin energiaa.

Toisin sanottuna hotelli oli kyllä ilmastoitu silloin, kun siivoojat tekivät työtään ja vieraat olivat poissa. Mutta kun asiakkaat palasivat illalla huoneisiinsa, he saivat hikoilla kosteassa 30-asteisessa pätsissä.

Tässä osallistujien sensuroimattomat palautteet:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Kokonaisvaltainen, rehellinen ja koruton koulutus ja kuvaus siitä, miten voisi toimia paremmin.”
  • ”Kattava ja mielenkiintoinen.”
  • ”Hyvä yleiskatsaus tuotepäällikön yleisimpiin haasteisiin.”
  • ”Sopiva sekoitus teoriaa ja käytännön esimerkkejä.”
  • ”Hyviä tiivistettyjä vinkkejä tuotteistukseen.”
  • ”Meidän ongelmat eivät ole ainutlaatuisia, vaan muut painivat samojen kanssa.”
  • ”Hyvä paketti tuotteistamisesta.”
  • ”Opetti, ettei aina kannata tehdä niin kuin on aina tehty”.
  • ”Ei, älä selitä! Älä usko asiakasta.”
  • ”Sytytti valtavan määrän valoja päähän. Tuli hinku päästä toteuttamaan!”
  • ”Hyvä katsaus siihen, mitä tuotteistaminen on ja sen haasteisiin.”
  • ”Tuotteistaminen.”

B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,8 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,2 (yleisin vastaus: 4)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutusmateriaali: 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,7 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Ei moitittavaa.”
  • ”Sisältö oli hyvä, materiaali tuki esityksiä. Ei liikaa sisältöä!”
  • ”Loogisesti etenevä hyvä kokonaisuus!”
  • ”Reipas, asiallinen, ammattitaitoinen. Suosittelen!”
  • ”Sopii sisällöltään myös myyjille ja markkinointiin.”
  • ”Innostava ja humoristinen ote, bonus purkka-, suklaa- ja kirjaylläristä.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0 osallistuja
  • Sopiva: 11 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

Kommentit koulutuksen etenemisvauhdista

  • ”Olisi voinut tiivistää tuntia lyhyemmäksi.”

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,8 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,8 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Tyyli oli asiallinen mutta viihdyttävä.”
  • ”Ei tylsää hetkeä! Hyvä Jari!”
  • ”Kokenut.”
  • ”Asiantunteva, keskusteleva.”
  • ”Innostava, herättelevä, sopivasti haastava.”
  • ”Hyvät kirjavinkit.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Yhteydenpito: 4,5 (yleisin vastaus: 4)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 3,5 (yleisin vastaus: 3)
  • Koulutustilat: 3,9 (yleisin vastaus: 4)
  • Sijainti: 4,4 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Ruoka oli ylihinnoiteltua laatuun nähden.”
  • ”Huone haisi – olisikohan ilmanpuhtausongelma.”
  • ”Julkisilla olisi voinut päästä paremmin.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 6 kpl
  • Netti 1 kpl
  • Kollega 2 kpl
  • Esimies 3 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  •  ”Lunastusosiosta olisi voinut puhua vähän enemmän.”
  • ”Enemmän painotusta B2B:hen.”
  • ”Enemmän tuotteistuksen käytännöstä. Vähemmän ajanhallinnasta. Enemmän web-tuotteistuksesta.”
  • ”Kokonaisuus oli hyvä!”
  • ”Tuotteistamisen prosessin ”surmanloukut” olisi ollut kiva lisä.”
  • ”Palautelomake on aika pitkä.”
  • ”Verkkokaupan tuotteistus.”
  • ”Hinnan asetannasta voisi olla oma osuutensa.”
  • ”Koulutus saisi olla kaksipäiväinen.”
  • ”Ennakkomateriaali, ehkei kaikkia kuvadioja olisi tarvinnut.”

6 vastausta

  1. Yllättävän monella palvelualan ”ammattilaisella” on tuo ajatus, että osa asioista on jotenkin ”ensimmäisen maailman ongelmia” ja siten vähempiarvoisia. Mutta kun esimerkiksi ravintola, kahvila tai hotelli ovat määritelmänomaisesti ensimmäisen maailman palveluita ja niiden työntekijöiden ensisijainen ellei jopa ainoa homma on huolehtia näistä ensimmäisen maailman ongelmista, niin tuntuu käsittämättömältä, että tavara pääsee loppumaan tai että säästetään asioissa, jotka näkyvät asiakkaalle palvelutason heikennyksinä.

    1. Kiitos Pyry, olet tietenkin aivan oikeassa. Sitä paitsi suomalaiset koulutusasiakkaat ovat pohjavireeltään niin myönteisiä, että jos he antavat jostain palvelusta arvosanaksi 3,5/5, silloin jotain on todella pielessä.

  2. Olen itsekseni laskeskellut, mitä maksaa verovapaa pullo halpaa konjakkia ja kovasti ihmetellyt, miksi lentoyhtiöt eivät tarjoa 3 senttiä konua tai likööliä kahvin kanssa.

  3. Tekniikan maailma testaa -tyyppinen kiteytys Jari sun blogeista;
    Kiitämme: suora puhe ja viihdyttävä verbaliikka
    Moitimme: –

  4. Mitä noissa sun arvionneissa merkitsee nuo luvut esim. 3,5 (yleisin vadtsus 4)? Näytätkö keskiarvon? Mediaanin?
    Ps: kirjoitan kysymystä toista kertaa kun palautteessa pakollinem tieto on nimi, mutta kysymyspä ei lähdekään ilman sposti-tietoa jne. Sorry kun valitan, mutta tuo äkkiä korjattu!

  5. Anni, tuijotan tätä blogini kommenttilomaketta parhaillaan. Otsikossa on mainittu, että pakolliset kentät (nimi ja sähköpostiosoite) on merkitty tähdellä. Tähdet myös näkyvät kenttien nimissä. Eikö niitä näkynyt selaimessasi?

    No, joka tapauksessa olen laskenut palautteiden keskiarvon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.