Search
Close this search box.
Koulutuspalaute: "Kympin olisit saanut, jos et olisi huutanut ihan niin kovasti"

Koulutuspalaute: ”Kympin olisit saanut, jos et olisi huutanut ihan niin kovasti”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Kävin hiljattain saarnaamassa iltapäivän ajan Helsingin seudun kauppakamarin järjestämässä koulutuksessa. Aiheenamme oli tuotteistaminen.

Ilmeisesti sain palautetta sessiomme äänitarkkailijalta:

”Kympin olisit saanut, jos et olisi huutanut ihan niin kovasti ;)”

Ei koulutustuotteeni turhaan ole nimeltään Noste-palopuhe®.

Syytän tästä vaimoani. Hän jaksoi opastaa vuosikausia, että vaikka kuinka olisin introvertti & nörtti sielultani, sosiaalisissa tilanteissa tulee katsoa ihmisiä silmiin ja välttää mutisemista jonnekin pöydän alle.

Tässä ensin kauppakamarilaisten keräämät viralliset palautteet:

Tilaisuuden yleisarvosana (asteikko 1-5): 4,60

Henkilökohtainen arvosana (asteikko 1-5): 4,67

  • ”Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.”
  • ”Käytännön esimerkit olivat hauskoja ja elävästi kerrottuja, mutta omalla kohdallani esimerkit pienyrittäjän BtoB-palvelujen tuotteistamisesta (esim. verhoilija-esimerkki) eivät ole kovin kiinnostavia. Hyötyisin enemmän esimerkeistä isompien BtoB -asiantuntijapalvelujen tuotteistamisesta. Kaiken kaikkiaan koulutus oli kuitenkin parempi mitä odotin ja hyödyllinen nykyisessä työssäni!”
  • ”Erinomainen ja innostava esitystapa. Hyvät esimerkit, joilla konkretisoi sanomaansa.”
  • ”Jari on mahtava esiintyjä, joka lyhyessä ajassa pystyy antamaan lyhyessä ajassa paljon ajattelemisen aihetta. Iso peukku!”
  • ”Hieno tapa tuoda esille asioita, jotka periaatteessa ovat silmiemme edessä, mutta joita ei itse havaitse. Lisäksi pidin kehoituksesta tehdä muistiinpanoja: jälkikäteen materiaalin pohjalta ei olisi saanut palautettua mieliin asioita kaikin osin.”
  • ”Tarpeellinen aihe ja kiinnostavasti pidetty koulutus.”

Tilaisuuden paras anti oli:

  • ”Uudet näkökulmat.”
  • ”Tuotteistajan tiekartta käytännön oppaana ja siihen liittyvät esimerkit.”
  • ”Innostavat esimerkit.”
  • ”Kiinnostavat tarinat.”
  • ”Sisältö.”
  • ”Rohkaisu tuotteistamisasioissa yleensä!”
  • ”Hyvä pelkistys & pääviestin kertaus!”
  • ”Havainto siitä, että palvelut todella pitää tuotteistaa, jotta asiakkaan hyödyt pysyvät keskiössä teknisen höpötyksen sijaan.”

Kehittäisin tilaisuutta seuraavasti:

  • ”Jos tapahtumaa jotenkin haluaisi kehittää, niin ajan puitteissa voisiko tilaisuudessa oli pieni harjoitus jostakin kaikille yleisen teeman parista.”
  • ”Olisi kiinnostavaa kuulla koulutukseen osallistuneiden ihmisten kokemuksia onnistuneista / epäonnistuneista tuotteistuskokemuksista.”

Laskin jälleen myös Net Promoter Score -pisteet:

  • Suosittelijoita 18 kpl (81,8 %)
  • Neutraaleja 4 kpl (18,2 %)
  • Ei-suosittelijoita 0 kpl (0 %)
  • Yhteensä palautteita 22 kpl
  • NPS-pisteet 82 (= erittäin vahva suositus)

Lopuksi vielä tekstareina saamani palautteet sensuroimattomina:

  • ”Kiitos paljon.”
  • ”Kiitos ajatuksista!”
  • ”Kiire päästä töihin toteuttamaan saatuja ideoita.”
  • ”Hyvä ja tarpeellinen koulutus. Kiinnostus säilyi hyvin.”
  • ”Hyviä ideoita ja mietinnän aiheita meidän businekselle.”
  • ”Yleensä olen itse kouluttajana ja haluaisinkin onnistua yhtä hyvin. Hyvin tuotteistettu ja jäsennelty kokonaisuus, kiitos 😉 !”
  • ”Erittäin mielenkiintoinen ja innostava koulutus. Kiitos!”
  • ”Kympin olisit saanut, jos et ois huutanut ihan niin kovasti ;)”
  • ”Kiitos antoisasta koulutuksesta. Sai uutta buustia töihin.”
  • ”Kiitos hyvästä koulutuksesta. Hyviä vinkkejä ja ajatuksia käytäntöön sovellettavaksi.”
  • ”Koulutus oli sopivan mittainen. Runko rakennettu hyvin. Sain näkökulmia bisneksen kehittämiseen. Keskustelut ja ilmapiiri avoimia. Arvosanaksi 7,5 ,koska mietin, sopiiko tämä koulutus kokeneille yrittäjille.”

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.