Keväällä päätin, että nyt loppui patustelu. Olen lykännyt vääjämätöntä vuosikausia. Järjestäisin ensimmäisen kirjoittajakoulutukseni.
Tosin en ole aivan noviisi sikäli, että olen aikoinaan vetänyt firmani pienimuotoisia sisäisiä kirjoittajakursseja. Mutta nyt tarkoitan kaikille avoimia koulutuksiani. Niiden markkinoinnista ja organisoinnista on vastannut Ratekoulutus Oy jo vuosikausia.
Ehdotin ratelaisille otsikoksi ”Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa”. Suunnittelin päivälle ohjelman. Luulin, että asia oli kunnossa.
Olinkin aika äimänä, kun jossain vaiheessa myöhemmin – täysin sattumalta – huomasin olevani kouluttajana kurssilla, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Se oli nimeltään ”Näin vaikutat ostajaan tekstin avulla”.
Kun aloin selvittää asiaa, kävi ilmi veikeä yksityiskohta. Ratelaiset olivat sensuroineet alkuperäisen otsikkoni. He vain unohtivat mainita asiasta minulle.
Veljeskunta-sana olisi kuulemma sovinistinen ja syrjivä sana, josta joku saattaisi pahoittaa mielensä.
No, totta kai valitsin sensuurin kohteeksi joutuneen nimen tahallani. Lähes kaikki kuuluisimmat copywriterit ovat miehiä. Ehkä se johtuu miehisestä perinteestä, josta vaikkapa suosittu Mad Men -sarja ammensi ideansa.
Aihe on sattumoisin ajankohtainen, kun Aamulehti päätti muuttaa perustuslakia. Esimerkiksi eduskunnan puhemies onkin jatkossa puheenjohtaja.
No, sovin Ratekoulutuksen pomon Sampo Korppoon kanssa, että emme ala vääntää koulutuksen nimestä pelkkien mielipiteidemme perusteella. Ehdotin, että testaisimme otsikot Google AdWordsin avulla.
Kirjoittaisin siis kaksi muuten samanlaista Google-mainosta, mutta toisen otsikko olisi ”Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa” ja toisen ”Näin vaikutat ostajaan tekstin avulla.”
Hakukone näyttää sitten kumpaakin otsikkoa suhteessa 50–50. Tilastoista näkisimme, kumpaa otsikkoa kirjoittajakoulutuksia etsivät Google-käyttäjät klikkaisivat enemmän*.
Mainos pyöri verkossa puolisentoista kuukautta. Raportoin tulokset pari päivää sitten.
Salainen veljeskunta -versio tuotti 44 prosenttia enemmän klikkauksia kuin virkamiesversio.
Vaikka otsikkoni voitti kisan selvästi, olin silti pettynyt. Voittomarginaali olisi saanut olla isompikin. Hyvä Google-otsikko saattaa pestä huonon esimerkiksi viisinkertaisesti.
Entä jos otsikkoni olisi hävinnyt?
Tilanne olisi aika nolo. Hyvä copywriter osaa laatia magneettisia otsikoita. Joutuisin sönkkäämään heti kurssin aluksi jotain epämääräistä suutarin lapsista.
Ensimmäinen Copywritereiden veljeskunnan salaisuuksia paljastava kurssi on loppuumyyty. Kaksi kolmasosaa osallistujista on naisia.
* Juu, testimme ei suinkaan ollut aukoton. Emme tiedä, kumpi otsikoista lopulta myi enemmän kurssipaikkoja. On aivan mahdollista, että vähemmän klikattu otsikko tuotti enemmän tilauksia.
Ensimmäinen kirjoittajakurssi myytiin loppuun. Mutta ei hätää, Ratekoulutus järjestää uusinnan heti marraskuussa. Lue lisää & ilmoittaudu mukaan.
15 vastausta
Ymmärrän että virkamieh.. anteeksi virkaolioilla ja journalisteilla on aikaa ja mielenkiintoa miettiä moisia tasa-arvoisia lauseenparsia. Mutta antaa kyllä hiukan ”epäedullisen” vaikutelman yhteistyöyrityksestäsi (Rate) että heillä käytetään energiaa tuohon.
Odottelen mielenkiinnolla milloin todella isoihin epäkohtiin aletaan puuttua: Naisten (anteeksi, en tiedä korrektia sanaa tuolle) wc-tiloihin pitää saada myös urinaalit eli pisuaarit kun siellä niiden toistenkin puolella on! (huomaatteko, vältin kirjoittamasta sitä kiellettyä m**s-sanaa!)
Ratekoulutuksen ja Nosteen liitto koostuu kahdesta monin tavoin epätäydellisestä putiikista. 🙂
Mutta sinänsä oli mainiota, että otsikko tökkäsi. Juuri sellaisen yritinkin keksiä.
Hyvä teksti (otsikko, nimi) herättää tunteita. Osa lukijoista suuttuu, osa hekottelee. Kädenlämpöinen, mitätön höpinä tuottaa vain kustannuksia.
Eikö otsikoiden myyntiä saanut mitattua adwordsissa?
Se edellyttäisi sitä, että jokin verkkosivulta löytyvä toiminto kertoisi tilauksesta. Osallistujat ilmoittautuvat Ratekoulutuksen kurssille aivan perinteisen verkkolomakkeen avulla.
Toisin sanottuna sivulla on kyllä Ilmoittaudu-painike, jonka toimintaa voisi seurata. Lisäksi lomake tiedustelee osallistujien lukumäärää. Aika hyvä arvio olisi siis muodostettavissa ainakin ilmoittautuneiden pääluvusta.
Kaupoista kertynyt liikevaihto olisi hiukan vaikeampi arvioitava. Osallistujat saavat esimerkiksi ryhmäalennuksia.
Joka tapauksessa seuranta olisi mahdollista viedä loppuun saakka – ainakin teknisesti. Mutta se on sitten toinen asia, olisiko harjoituksesta kertynyt vastaavaa hyötyä.
Kiitos sivulle vaan tagi joka kertoo suman google tagmanageriin. Kanattaako klikkejä edes oikeastaa mitata, kun eivät ne ole oikeastaan mitään.
Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa kuulostaa myyntituotteen tekstiltä. Se luo odotuksia ja mielenkiintoa. Siinä voi olla negatiivinenkin vaikutus, mutta ei mennä siihen.
Näin vaikutat ostajaan tekstin avulla taas kuullostaa hyvin informaatiopitoiselta, joka parhaiten sopii ilmaisen ja avoimen artikkelin markkinointiin. Otsikko siis toimisi hyvin inboud markkinoinnissa.
Koska uskon että Parantainen on jonkun tason brändi, kannattaisi markkinoinnissa pitää tämä brändin DNA mukana. Toisinsanoen Raten kannattaisi hyödyntää omaa tyylisäsi, eikä latistaa eri kouluttajia saman tyylin alle.
Usein parhaan myyntituloksen tuottaa viesti, joka jakaa porukan kylmästi kahtia. Että sikäli monet negatiiviset (oheis)vaikutukset ovat tehokkaan viestin varmin tunnusmerkki.
Jotenkin olisi tosi ironista, että kirjoittajakurssin nimenä olisi jotain sellaista, joka kuulostaisi virkamiehen keksimältä. Tosin onhan niissäkin helmiä:
Otsikko on peräisin EU:n ja Venäjän suhteita käsittelevän seminaarin ohjelmasta vuodelta 2005.
Tuberkuloosi ja hiv – uhka vai mahdollisuus
Nyt repesin totaalisesti, toi on mennyt multa ihan ohi mutta kieltämättä todellinen helmi!
Vanha kollega aikoinaan sanoi tähänkin keskusteluun osuvasti: ”keskinkertaisuus kannattaa jättää niille jotka eivät osaa olla kuin keskinkertaisia”. Kurssilla nähdään Jari.
Virkamiestekstin ydinongelma on, että se hukkuu samanlaiseen kaltaiseensa tasapaksuun massaan. Salaisessa veljeskunnassa on heti jotakin mystistä vetovoimaa, josta haluaa osansa väistämättä. Virkamieselämä tuntuu perustuvan siihen, että vältetään turhia riskejä, otsikoidaan asiat tieten tahtoen tylsästi ja odotetaan, että kaikki aiheen ympärillä olisivat innosta pinkeinä. Niinkuin Jarikin tuossa totesi, täytyy saada negatiivista saadakseen jotakin positiivista. Aina löytyy mielensäpahoittajia, joiden mielestä mitään ei saa tehdä millään tavalla.
Uskallatko paljastaa Google-mainoksen toisenkin rivin? Mietin, että ehkäpä ero salaisen veljeskunnan puolesta jäi pienehköksi sen vuoksi, että se on kyllä versioista mielenkiintoisempi, mutta epäselvempi. ”Clarity trumps persuasion” on eräs viivas mies ellei toinenkin tokaissut.
Kun mietin näitä kahta versiota, Raten käyttämä versio on haalea ja massaan hukkuva. Toisaalta se esittää asiansa selvemmin: olisi koulutus, johon voit osallistua.
Voisiko tämä selittää ”kapeaa” eroa?
Joo, toki uskallan. Toinen rivi näytti tältä:
Tämä osa oli siis identtinen molemmissa ilmoitusversioissa.
Kyllähän kurssille ilmoittautuminen tulee sitten ihan selvästi esille – oli otsikko kumpi tahansa. Täytyy kaivaa selitys toisaalta.
It’s all about marketing. Toisin sanoen, ”psykologia käyttöön”, vähän isoja kirjaimia ja sitten huutomerkki.
Salainen veljeskunta herätti mielenkiintoni heti ja sai aikaan halun liittyä siihen, vaikka se vaatisikin tekoviiksien liimaamista naamaan. Ammatti- ja puolestaloukkaantujilla on selvästi liikaa aikaa käytössään.