Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Osaatko kirjoittaa lipputangon nupista?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiakasehdokas soitti perjantaina ja kysyi, olisinko kiinnostunut copywriter-keikasta. Firma tarvitsisi kiireesti tekstiä, joka myisi tehokkaasti uutta tuoteversiota. Sovimme tapaamisen.

Yritys valmistaa lipputangon nuppeja. Tai ei se oikeasti valmista juuri niitä, mutta tavallaan tuote muistuttaa lipputangon nuppia. Tavallinen ihminen ei koskaan tule ajatelleeksi, että joku niitäkin suunnittelee ja tehtailee jossain.

Jätän nyt kertomatta, mistä kikkulasta on kyse. Mutta se lienee muovia, asennetaan taloon sisälle ja maksaa ehkä muutaman kympin. Jokainen kämppä tarvitsee sellaisia yhden tai muutaman. Rautakaupasta niitä löytyy.

Sain asiakasehdokkaalta viikonlopun aikana sähköpostia:

”Ottaisitko mukaan muutaman referenssi tekstin jotka olisivat mahdollisimman lähellä meidän kaltaista yritystä/tuotetta.”

Mieleeni tuli heti tarina professori Robert Cialdinin uusimmasta kirjasta Pre-Suasion. Markkinointitoimiston myyntiedustaja on päässyt käymään mahdollisen asiakkaan luokse.

Asiakas: ”Onko teillä kokemusta uusien elintarvikkeiden markkinoinnista?”

Myyjä: ”Meillä on niistä paljonkin kokemusta!”

Asiakas: ”Tarkoittaako se kokemusta myös pakasteista?”

Myyjä: ”Kyllä, niitäkin olemme markkinoineet.”

Asiakas: ”Mutta entä pakastetuista vihanneksista?”

Myyjä: ”Olemme lanseeranneet myös pakasteita monta kertaa.”

Asiakas: ”Pinaattiakin?”

Myyjä: ”Itse asiassa kyllä, pinaattia myös.”

Asiakas kumartui eteenpäin. Hänen äänensä vapisi jännityksestä: ”Kokonaisia pinaatin lehtiä…vai pilkottuja?”

Cialdini kertoi, että juttu naurattaa seminaarien osallistujia vuodesta toiseen – paitsi silloin, kun vitsissä esiintyvä asiakas sattuu omalle kohdalle.

Luulen, että joudun perumaan tapaamisen. En pysty esittämään esimerkkiä tekstistä, joka myisi edes etäisesti lipputangon nuppeja muistuttavia tuotteita.

Sitä paitsi jos olisin kirjoittanut lipputangon nupeista jo useita kuolemattomia suorakirjeitä, seuraava saman kategorian asiakkaani ei taatusti suostuisi maksamaan kilpailijoidensa käyttämistä ideoista.

12 vastausta

    1. Olen täsmälleen samaa mieltä, kokemus aikaisemmista vastaavista tuotteista olisi vain haitaksi.

      Taivastelenkin tässä juuri sitä, että miten jonkin erittäin erikoistuneen valmistajan mieleen voi edes pälkähtää ajatus, että joku olisi juuri heidän alansa kokenut kirjoittaja. Tai että miksi siitä olisi hyötyä, jos tavoitteena olisi nimenomaan erottua kilpailijoista.

  1. Mielenkiintoista. Pitäisiköhän ”lämppärinä” ostaa sinulta tuollainen copywriter juttu firman ykköspalveluun, jos tietenkin myyt 🙂

    1. Jyrki, lueskelin verkkosivujesi sisältöä. Sehän ei ole ollenkaan pöllömpää kamaa. Eikö niin, että migreenipotilaita riittää jonoksi asti jo nytkin?

      Silti olen sitä mieltä, että parannettavaakin saattaisi olla. Ainakin kokeilisin (ja mittaisin) muutamia juttuja.

      Otan sinuun yhteyttä, niin jutellaan asiasta.

  2. Luulen, että asiakas on innostunut tuottamastasi tekstistä mm. tässä blogissa ja haluaa juuri kaltaistasi taustakohinasta erottuvaa materiaalia.

    Tuostahan saattaisi löytää tarinan kautta uuden lähestymiskannan? Lähetät yhden tuotteen Hydraulic Press Channelin tyypeille murskattavaksi ja tuotat osan tekstistä / kuvista tuohon prässii perustuen.

    1. Surkuhupaisaa näissä hankkeissa on se, että alan normeista poikkeava teksti tuntuu hyvältä ajatukselta vain etukäteen. Mutta kun sellaista pitäisi sitten itse julkaista, pupu menee pöksyyn yhdeksän kertaa kymmenestä.

      Toisin sanottuna todennäköisyys, että copywriter pääsisi lopulta vaikuttamaan ostajiin, on ehkä 10 prosentin luokkaa.

      Looginen umpikuja on valmis. Sisällön pitäisi olla yhtä mitätöntä höpinää kuin aina ennenkin. Mutta silti sen pitäisi tuottaa poikkeuksellisia myyntituloksia.

    2. Tulosten tekeminen uudella tavalla on huippuvaarallista. Sehän saattaisi noloon asemaan asiakkaan ’toimialaosaajat’.

    3. Yksi Suomen markkinajohtajista alallaan, sittemmin korporaation haukkaama, halusi erottuvampia uutiskirjeitä. Tein muutaman kuukauden tarpeiksi. Otin myöhemmin yhteyttä ja kysyin, miten kirjeet ovat toimineet. ”Ei me oikeastaan sillälailla näin paljon haluttaisi erottua.” Toimialareferenssit eivät ole koskaan mulla oikein toimineet, kun siinä on ideat jo käytetty. Siksi en mielellään muutamaan vuoteen tee saman toimialan yrityksille duuneja, jos on vaara että syön niiden molempien bisnestä. Joku etiikan tippa lienee silmässäni.

      1. Aikoinaan kävi niin, että tein tuotteistushommia aika taajaan kolmelle eri pankkiryhmälle. Siinä sai tosiaan olla tarkkana, etteivät ideat ja ajatukset mene sekaisin.

        Ei se tietenkään ollut kenellekään mikään salaisuus, että tein töitä muillekin alan yrityksille. Mutta kannatti kyllä pitää visusti mielessä, ettei vahingossakaan tullut hölistyksi jotain omista kokemuksista kilpailijan projekteissa.

        Harmillista kyllä, joskus asiakas jätti käyttämättä hyvän idean, jota ei sitten voinut kuitenkaan enää hyödyntää toisen pankin hankkeessa.

        Kaikkiaan on ihan fiksua noudattaa edes joitain omia karenssiaikoja kilpailevien firmojen projektien välillä.

  3. Palovaroitin?

    Olen pahoillani (en tietenkään oikeasti) mutta jutun asiasisältö meni ensilukemalla ohi kun aivot jäivät pohtimaan mikä tämä arvoituksellinen tuote mahtaa olla.

    1. Palovaroitin olisikin todella seksikäs tuote verrattuna siihen, mistä tässä oli kyse. 🙂

  4. Kiitos tsekkauksestasi Jari. Lukuhommat ja sopivien ihmisten käyttäminen painetestaajina auttaa asioita. Odotan innolla keskustelua parannuskeinoista. Kuten aina, olen Good to go!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kir-Fix tuotteisti lainavarastopalvelun
Minna Elomaa

Terveys-Fix poistaa maanantaiaamun paniikin

Kir-Fix Oy tuotteisti lainavarastopalvelunsa. Erottuva lupaus, kiteytetyt hyödyt sekä apu hinnan perusteluun olivat tavoitteita tuotteistusprojektiin lähdettäessä.

Juristin selkohinnoittelu Youristia
Tommi Elomaa

Juristin selkohinnoittelu – Case Youristia

Perinteisesti asianajajien palveluja on ostettu räätälöitynä ja tuntipohjaisella hinnoittelulla. Youristia päätti tuotteistaa palveluitaan ja yhdessä paketoimme uuden palvelun kansainvälisille yrityksille.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.