Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Kaikkea olisi voinut käsitellä enemmän.”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Vedin hiljattain kevään viimeisen Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutuksen. Eräs tuotepäälliköistä antoi palautetta, joka kertoo hänen elämästään jotain:

”Kurssi oli lyhyt katsaus kaikkeen. Kaikkea olisi voinut käsitellä enemmän.”

Tosin olen molemmista asioista hänen kanssaan aivan eri mieltä.

Ensinnäkin katsastimme päivän aikana vain kapean siivun tuotepäällikön kontolle kaatuvista tehtävistä. Emme siis läheskään kaikkea. Se oli tarkoituskin.

Kirjoitin Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kirjan juuri siksi, että vaikkapa rapakon takana ilmestyvät oppaat ovat usein 700-sivuisia monstereita. Niissä on todella käsitelty kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Opukseni idea olikin keskittyä vain tärkeimpiin tuotepäällikön tehtäviin, joita ovat mielestäni a) tuotestrategia, b) tiedustelutoiminta, c) tuotteistaminen ja d) (sisäinen) markkinointi. Niissäkin on yhdelle ihmiselle aivan tarpeeksi tekemistä.

Tuotteistajan_tiekartta
Tuotteistajan tiekartta tiivistää tuotepäällikön elämäntarkoituksen yhteen kaavioon. Tuotehallinnan päävaiheet näkyvät ylimmän rivin bokseissa. Lyhenne MVP tarkoittaa käsitettä ”Minimum Viable Product”. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Tuotestrategiastakin käsittelen tuotevalikoiman – tai tuotesalkun, portfolion tai mitä nimeä siitä nyt kukin haluaa käyttää – hallintaan liittyvät asiat hyvin niukasti.

Käytännössä moni tuotepäällikkö joutuu hoitamaan myös vaikeimmat myyntikeikat (keskinkertaisten myyjiensä puolesta), edustamaan messuilla ja asiakastilaisuuksissa sekä pyörittämään kumppaneiden tai jälleenmyyjien tukipalveluja vuorokauden ympäri.

Eikä siinä vielä kaikki. Lisäksi tuotepäällikön tontille saattaa kuulua raportointia, alihankintaa, testausta ja laadunvarmistusta, varastonhallintaa, logistiikka-asioita, mainostoimistoyhteistyötä, päämiessuhteita ja vaikka mitä.

Yksi kirjan (ja koulutuksen) tarkoituksista onkin auttaa tuotepäällikköä rajaamaan toimenkuvaansa. Muuten hänen työpisteensä vetää tasaisen varmasti puoleensa mitä ihmeellisimpiä ongelmia, jotka eivät kuulu selkeästi kenellekään muulle.

Jokainen täysjärkinen tajuaa, että touhu ajautuu säntäilyksi tulipalosta toiseen. Tulevaisuutta rakentavat suunnittelu-, tuotteistus- ja markkinointityöt jäävät satavarmasti hoitamatta. Jos tuotepäällikkö ei niitä hoida, ei niitä kyllä hoida kukaan muukaan.

Kurssilla ehdimme puida tietenkin vain osan kirjaan mahtuneista asioista.

Toki kaikkia aiheita olisi mukava käsitellä kurssilla syvällisemmin. Mutta sikäli kuin tiedän, useita päiviä kestävät koulutukset menevät vuosi vuodelta heikommin kaupaksi.

Tämä on hyvä muistutus myös jokaiselle tuotepäällikölle:

Asiakkaat toivovat usein tuotteita, joita he eivät sitten kuitenkaan ole valmiita ostamaan.

Vaikka yksittäinen toivoja olisikin valmis ostoksille, hänen näkökulmansa ei välttämättä edusta kuin pientä vähemmistöä.

Tässä jälleen koko koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Hyviä uusia ideoita tuotteistamiseen ja myynnin tehostamiseen.”
  • ”Vinkkejä, uusia ajatuksia, erilaisia näkökulmia.”
  • ”Sain vahvistusta omille ajatuksilleni ja lisää itsevarmuutta työhöni.”
  • ”Napakka paketti hyödyllistä tietoa ja esimerkkejä tuotteistamisesta.”
  • ”Hyvä.”
  • ”Ihan hyvä.”
  • ”Hyvää jeesiä tuotteistukseen. Raameja/kulmia.”
  • ”Tuotepäällikön tehtävä on ostamisen mahdollistaminen.”
  • ”Tuli todella paljon tietoa, mitä pystyn käyttämään tulevaisuudessa hyödyksi.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,2
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,3
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,6
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,4
  • Koulutusmateriaali: 4,2
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,4

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Vähän lopussa tuli kiire, materiaalia jäi käsittelemättä.”
  • ”Ennakkoinfon listaus asioista ei täsmännyt kurssin sisällön kanssa tarpeeksi.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0  osallistujaa
  • Sopiva: 9 osallistujaa
  • Liian nopea: 1 osallistuja

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,8
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,6

Kommentit kouluttajasta

  • ”Hyvä, innostava tyyli, pohdiskeluakin ja hyviä esimerkkejä.”
  • ”Välillä turhan provosoiva. Sujuva puhuja.”
  • ”Hyviä nostoja oikeasta elämästä.”
  • ”Sai yleisön pysymään mukana.”
  • ”Osaa kertoa yksityiskohtaisesti koulutettaville, helppo pysyä kärryillä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,1
  • Yhteydenpito: 3,9
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,1

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,2
  • Koulutustilat: 4,3
  • Sijainti: 4,0

Kommentit oheispalveluista

  • ”Joku mistä majoitus ja parkki olisi halvempi…jos tulee kauempaa siis…”
  • ”Ruoka oli mautonta. Koulutuspaikka on syrjässä ajatellen pääkaupunkiseutua.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Ratekoulutuksen lähettämä email.”
  • ”Internet.”
  • ”Googlen kautta hakemalla.”
  • ”Esimieheltä.”
  • ”Web.”
  • ”Sähköpostimarkkinointi.”
  • ”Esimies / huhuna.”
  • ”Sähköpostimainoksesta.”
  • ”Google.”
  • ”Esimieheltäni.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Kurssi oli lyhyt katsaus kaikkeen. Kaikkea olisi voinut käsitellä enemmän. Häiritsemään jäi, että kurssisisältö ja etukäteisinfo eivät oikein vastanneet toisiaan.”
  • ”Olisin mielelläni kuullut vieläkin enemmän esimerkkejä.”
  • ”Hinnoittelu, mitä materiaaleja tuotteella pitää olla.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Tuotestrategian tekeminen. Millainen on hyvä tuotestrategia? Esimerkki. Mitä kaikkea se voisi sisältää?”
  • ”Tuotepäällikön peruskurssi parin päivän mittaisena.”
  • ”Fokusoidut kokonaisuudet eri liiketoiminta-aloille, kuten palveluliiketoimintaan.”

Ilmoittaudu seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 4. lokakuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.